Ann-Sofie

En vanlig dag i den stora staden
Det händer inte saker varje dag här heller. Vardagen finns även i en storstad som Shanghai kan jag berätta.
Sover ganska länge på morgonen vilket är mycket lyxigt. Vaknar vid åtta halv nio, ligger kvar en stund i sängen och läser min bok. Jag köpte mig en miniipad innan vi åkte, nu kan jag låna böcker på Mölnlycke bibliotek och ladda ner, gratis. Visst är det fantasiskt? Finns nämligen inte mycket böcker på svenska här.... Visserligen kan man köpa engelsk litteratur men jag tycker det är skönast att läsa på svenska. Sedan går jag upp och dricker en kopp kaffe och kollar om någon kommenterat på min blogg. Blir alltid glad när så är fallet, jag svarar alla! Om du lagt in din emailadress så får du ett mail automatiskt när jag svarar dig....så du vet.
 
Sedan brukar jag plocka i ordning i lägenheten bädda ev diska om det finns disk, diskmaskin har vi inte! Däremot behöver jag ju inte städa eller tvätta eller stryka heller för den delen. Vår Ayi städar hela lägenheten två gånger i veckan, torkar alla golv och dammar alla ytor, vi har det sååå rent. Kläderna har väl aldrig varit så välstrukna eler legat så fint i garderober och lådor. Dessutom lagar hon middag till oss varje tisdag, äkta hemlagad kinesmat, mycket gott.
 
När lägenheten är tipp topp så ger jag mig antingen iväg till gym o pool för lite träning eller som idag en väninnedejt. Rädd att träningen får stryka på foten allt mer, när jag lär känna fler människor här. Snart spelar jag nog Mahjong en dag i veckan, sjunger i kör en dag, så har jag ju anmält mig till fotokurs och en kurs i kinesik kultur och historia. Kanske blir det lite volontärarbete i en kinesisk skola också....stressigt det här .;))
 
 
Ingången till gym-och pool
 
 
 
Ofta är det kanske någon mer i poolen än jag men trångt är det inte!
 
Efter träning måste jag iväg och handla lite mat, planera middagen till familjen. Det kan låta enkelt men är kanske det som är mest omständligt här. Inte bara att gå till en affär och handla allt. En "vanlig" mataffär köper jag det mesta, men kött och fisk får jag gå till en annan. Frukt och grönsaker hos Avokadotanten och bröd på "danska bageriet". Vill jag ha grädde eller creme fraiche är det ytterliggare ett annat ställe. Några affärer kan jag gå till andra måste jag planera upp så chauffören kan köra. Vissa saker är smidigt, som att få lägenheten städad eller kläderna tvättade, annat är mycket mer omständigt och tidskrävande än hemma, som att handla.
Efter shopping så behöver jag en lunch, ganska ofta har jag och tjejerna tagit en panini och en kall lemonade på Costa coffie eler Marienbar som ligger nära.
På eftermiddagen kan man öva lite på sin läxa i kinesiska (eller inte) skriva lite på bloggen, sen är det dags att fixa middag till maken som förväntar sig en glad fru med middagen på bordet när han kommer hem ;))) Är man lyxhustru så är man.....
Nu är det dags att fixa middag, pasta med lax!
Ha de!
 
 
 
Maggan Kagebo Dahlgren

Det är ju inte klokt att du ska behöva diska! Hahahaha...... Kram Maggan
PS hur stor är simbassängen?

Svar: Jag tror den är 25 meter inte kortare i alla fall möjligen något längre? Diska är TRÅKIGT!!! :)
Ann-Sofie Corneliusson

ann-sofi Johansson

Vissa har o stå i. Som o handla. Ha d gött. Kanon när du lägger ut påfb. Kram

Svar: :)
Ann-Sofie Corneliusson

Carina Ekstrand

Kul att få följa dig i din nya stad! Vill gärna komma och hälsa på -:) Kram Carina

Svar: :-)))
Ann-Sofie Corneliusson

Pernilla

Vilka dagar- låt inte träningen stryka på foten... Vilken upplevelse det måste vara för hela familjen. Hoppas att Frida o Caroline trivs också! Saknar dig o andra Skinnefjäll bamsekram. Ps - ljuvligt att läsa om dina dagar

Svar: Roligt att du läser!! Hoppas du får det bra på Frida, men så kan du ju komma tillbaks till Skinnefjäll sen...när du vart ute o prövat dina vingar? Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Maria Bäck

Det låter onekligen lite äckligt!! Men njut snart är du tillbaka på Skinnefjäll. Saknar dig allt ska du veta. Även om du är lyxhustru! Kram

Svar: Ja, jag är en lyxhustru just nu, men inte i själ och hjärta! Saknar er också!!Passar på att njuta av detta nu, men kommer att njuta av att komma hem också!Ses vi på fika?
Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Maria Bäck

Klart vi ska fika! Och TJÖTA!! Kram

Svar: Yes!! :)
Ann-Sofie Corneliusson

Mimmi

Låter fantastiskt! Tur att du måste diska :-)
Spännande med inköpen av livsmedel. Förstår att det måste vara knepigt att fatta vad som finns i alla burkar, paket, påsar... Jag tycker du är jätteduktig!
Känns det som du hittar i området och känner att du kan röra dig som du vill?

Svar: Ja, det går frammåt. Nu när den värsta hettan lagt sig, kan man promenera runt lite mer. Nu har jag dessutom träffat lite andra svenskar som jag kan fråga. Alla har varit nya här någon gång och är mycket hjälpsamma. Vi ser fram emot besök som vi kan visa runt :)
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress