Ann-Sofie

Dagens strapatser och lite bilder.
Dagens strapatser bestod av att åka till tjejernas universitet för att hämta upp ett intyg på att de ska studera där.
Jiatong university. Polisen måste ha det för att utfärda ett uppehållsvisum till dem. På universitet är det inte lätt att hitta engelsktalande förrän vi kommer fram till huset för internationella studenter. Efter att ha vandrat i på universitetområdet i minst en kvart i 38 gr värme är vi helt genomblöta. För att få förklarat vårt ärende tvingas vi ringa Anders på kontoret, han får i sin tur förklara för en kollega, som på telefon pratar med den kinesiske administratören. Äntligen får vi intyget och tror att vi kan åka hem, icke! Vi måste snabbt åka till ett medicinskt center som måste kolla att deras friskhetsintyg från Sverige är ok, annars inget visum. Nu har vi förhoppningsvis alla papper i kontroll, om en stund kommer en tjej och hämtar pass och intyg för att lämna dessa till polisen.
 
Här har vi frivilligt på grund av Anders arbete flyttat till Kina för en tid, vi kan åka hem om vi vill och vi ska flytta hem efter inte alltför lång tid. Dessa byråkratiska problem man ställs inför känns jobbigt, jag undrar hur det kan kännas att som flykting ofrivillgt lämnat sitt hemland och tvingas gå igenom liknande situationer i Sverige? Utan att förstå vare sig språk eller kultur?
 
Jag är inte allt för hemma på det här med bloggande ännu. Att ladda ner bilder och lägga in tar jättelång tid, här är några dock, ska försöka bli snabbare och bättre på detta så att jag kan lägga in fler. Men här kommer några:
 
 
 
Entren till vårt hus. Här inne sitter en vakt som så fort vi kommer rusar upp och öppnar dörren, sedan trycker han ner hissen och trycker på våning 25, han vet att vi bor där. Om en kines som bor i huset kommer rör han inte på sig, vet inte varför?
 
 
 
Vårt vardagsrum, här i soffan sitter jag och skriver på min dator, eller läser en bok. Just nu läser jag Fyrmästarens dotter av Ann Rosman. Handlar om ett mord som skett på Pater Noster utanför Marsstrand, polisen som utreder brottet bor för tillfället i sin båt som ligger i hamnen på Koön. Jag ser Marstrand framför mig och längtar efter ett dopp i havet, här är som sagt 38 gr idag....)
 
 
 
Någon som vill ha färsk ål? Du får den i en plastpåse med dig hem, pinfärsk! Finns att köpa, allt från hummer kummel till ål att ta med levande hem och tillaga. Ål 96.80 RMB ( 1 RMB= 1 Kr) Detta i vår vanliga mataffär.
 
Maggan Kagebo Dahlgren

Tack för fina bilder men färsk ål verkar vara dyrt. Ska kolla vad den kostar här "hemma"

Svar: Ja, kolla det hade varit intressant!
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Jätte kul att få se hur fint ni bor! Ikväll blir det Tapasbaren i Mölnlycke! Lite avslutning med Mary Kay tjejerna. Det blir mysigt! Miss U! Kram Maggsimalone

Madeleine Åberg

Hej!

Byråkratin är hård i Kina, har jag förstått. Men jag hoppas att det är nu i början ni får gå igenom allt detta och att det blir lättare i fortsättningen. Tänk på att du snart kommer att få vänner som befinner sig i en liknande situation som du. Då kommer det nog kännas lite lättare. Och nu har du ju tjejerna där och de kommer också anpassa sig. Om ni mot all förmodan inte skulle trivas så får ni ta det då. Just nu är det en startsträcka, snart flyger ni!

Svar: Ja, hoppas man får lite vänner? På tisdag ska jag på ett introduktionsmöte för volontärer för att arbeta i en skola för mindre bemedlade barn. De svarade snabbt på mitt mail och verkade vilja ha med mig i sitt arbete.. Ser fram emot detta! Semester ännu? Hälsa Leona! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Det blir bra för dig att få jobba med barn o att finnas i ett sammanhang. Ta inte på dig för mycket bara!

Monica T

Tittade tillbaka lite i bloggen och såg nu bilden på porten till huset, så nu vet jag var du bor. Hade en väninna som bodde där innan hon flyttade hem förra sommaren hon också.

Svar: Ok, bor vi bra?
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress