Ann-Sofie

Helgen
Det har varit något mer human temperatur de senaste dagarna. 33 grader är så mycket bättre än 39. Därför har vi faktiskt kunnat ta oss ut på lite utflykter. Tjejerna har haft sina aktiviter och Jag och Anders våra, ni får läsa på flickornas bloggar om deras äventyr med universitetsvänner och krogbesök. De säger att Shangahi är en mycket säker stad med låg kriminalitet, men Guuud vad nervös en mamma kan vara när de vuxna döttrarna ska ge sig ut i denna stad!! 
 
 
Hur kommer det sig att det ser ut som "bollen" lutar? David? Det gör den inte i vekligheten vill jag bara påpeka.
Vi började fredag eftermiddag med en promenad längs The Bund och sedan Nanjing road, tjejerna hade inte varit där innan.
Det var mycket varmt och plötsligt kände jag att jag bara fort måste ha något att dricka. Då var vi utanför Peace Hotel... mycket känt exklusivt tydligen. Jag tvingar in familjen för att få en lemonad, Frida o Anders tar glass och Caroline en ice-tea, inte jättebilligt. Men tur att vi fick se detta gamla brittiska hotell, där det ges afternoon tea med dans på lördag eftermiddag precis som Ritz i London, det måste vi göra vid tillfälle, dansen hoppar vi nog dock :)
 
 
 
 
Bild på gamla Shanghai inne på hotellet, Frida är inte rädd, bara tvingad att vara med på bild....
 
Efter trivsam eftermiddagspromenad tar vi taxi till Fenyang road för att få en god grekisk middag. Intressant att vara i Kina och komma in  på en typiskt grekisk restaurang, blå ytterdörr.... vita kalkade väggar....grekisk musik....fantastisk tsatziki...souvlaki och en grekisk kypare.
 
Vår chaufför och hans dotter tar oss till en berömd watertown två timmar utanför Shanghai, en liten by som de säger, med bara tio miljoner invånare!
 
 
Här är vår söte chaufför och hans femtonåriga dotter som fick vara guide för oss i Suzhou denna dag.  Här sitter vi och väntar på lunch, en fantastiskt god sådan. Flickan ( det går inte att lära sig vad de heter!!) kunde lite engelska men hade mycket svårt att förstå, så det blev mycket kroppsspråk och glada utrop hela dagen.
Vi var i en vacker kinesisk trädgård med 1000 andra kineser. Dagens höjpunkt var nog silkesmuseet där vi fick se riktiga silkesmaskar och hur man tillverkar silkestyger.
 
 
 
I vattnet simmar enormt stora guldfiskar....
 
 
Snygg bild tycker jag. Parken var vacker och speciell. 
 
 
 
Silkesmaskar som ligger på mullbärsblad, det är tydligen det som de gillar allra bäst. Lite äckliga är de. De är av kokongerna man gör tråden, som sedan spinns och vävs till silke.
 
 
Kokonger
 
 
Här sitter en kvinna och väver silkestyg, ser oerhört komlicerat ut och tar mycket lång tid när alla trådar är så tunna. Egentligen fick man inte ta kort, så jag hängde snällt kameran över axeln och tittade bara intresserat på hennes arbete. Det är bara jag och Anders i rummet, då säger hon att det är ok, jag fick ta kort! Bra va?
 
Jag har många fler bilder att visa, det får bli efter hand. Det tar lång tid att ladda ner och lägga in här, vårt internet är inte jättesnabbt. Jag har nog suttit snart två timmar för att skriva och ladda ner denna sidan idag.
 
Söndagen, om vi ska ta med den, för att ta bort det glamorösa och visa på verkligheten också. Den var inte rolig, Anders skulle åka till Kuala Lumpur och gjorde också. Han kommer "hem" på onsdag natt.
 
Ett Skype-samtal med Andreas och sammanbrottet är ett faktum. Han känner igen oss och blir jätteglad att höra och se oss. Tittar nära, nära, så vi ser bara hans hår, men han ser oss. Sen undrar han (tror jag) -var är de? ska vi inte åka hem? vad ska hända nu? han ser ledsen ut när vi vinkar hej då, fast han vinkar.... 
Jag storgråter och tänker, vad har vi gjort?!
Han är 25 år, han har sitt liv, jag vet att han har det bra. Men har vi svikit honom? Jag kommer hem i september, det är länge dit.
Oj, livet är inte lätt! men "vem har sagt att just du kom till världen, för att få solsken och lycka på färden?"
Evert Taube... bra. Ibland är det sol, då får man ta vara på det, ibland är solen lite för varm...ibland är det molnigt och kallt. Kanske behövs allt? Nu blev det djupt...
 
Susanne...om du läser, längst upp på sidan är jag  till höger : )  till vänster gammalt kinesiskt hus, mitten utsikt från vårt vardagsrum.
 
Kram till alla!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
David

Hej. Tornen böjer sig får objektiven klarar inte av att få 100% raka sträck. Finns spc arkitekt objektiv som klarar det med det kostar en förmögenhet. Det går att ändra lite på bilden så den ser bättre ut, man kan göra det i Lightroom, ett redigerings program som Frida har. Kan visa hur man gör någon dag. :)
ha D gôtt, haj

Svar: Intressant...klarar inte raka streck? Borde ju vara lätt? Är inte proffs på detta, helt klart!Du får jättegärna visa. Någon här väntar mycket på dig! Ska bli trevligt att se dig snart!
Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Mia

Hej Ann-Sofie!
Nu har jag hittat dig :-)! Spännade saker ni får se och vara med om. Jättebra att du länkar på fb så hittar jag dig lättare. Förstår lite din känsla av att det känns lite tokigt ibland när man inte åker iväg hela familjen. Jag har i 5års tid inte velat åka på semester utan de två äldsta töserna. Alla semesterpengar och allt vi gjort har vi gjort när vi haft dem. Jag har alltid känt mig ledsen och det känns som halva mig inte kan ha roligt om inte de är med. I år ska jag försöka njuta av mina två små töser ist för att vara ledsen för det jag inte kan få eller har. Svårt.....;-).
Du är en toppen mamma till alla dina goa barn<3!!!!




Svar: Guuud så gulligt sagt! Jag har sagt det förr till dig Mia, du är så klok. Du borde kanske satsa på att bli någon form av familjecoach! Du har mycket att dela med dig av!Förstår precis hur du tänker med att ha alla med. Tyvärr är det inte ofta allt är perfekt, de små korta tillfällena får man ta vara på! Kram ha en bra sommar! Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Pia Dahl

Hej Ann-Sofie!
Men vad förvånad jag blev att du flyttat till Kina:) Så himla roligt att hitta din blogg. Har läst dina inlägg och både skrattat och kännt din vånda över flytten.Vilken otroligt upplevelse att få uppleva en så annorlunda kultur! Fortsätt skriv!!! Kram Pia

Svar: Vad roligt att du läst! Vi pratade ju på att ses, det blir ju lite svårt på ett tag kanske... Men vi måste se till att få till det sen, hade varit så skoj! Såg på Fb att du var på semester hemma igen? Jobbar du på Ekeskolan fortfarande? åren går fort du.... Kram Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Gun Engström

Hej! Läser med intresse era upplevelser i det nya landet. Härliga bilder som ger flashbacks. Det är skillnad på att vara utomlands i Europa än i Asien, eller hur? Det känns verkligen att man är i en annan världsdel. Vardagen är egentligen densamma, man ska äta sova osv, men det är ändå inte som vanligt. Förstår dina känslor med Anders resor. Här räcker det med ett besök i Kville för att köpa brädor för att få igång känslosvallet! Det är ju semester och alla ska vara här samtidigt och hela tiden! That's life! Idag är det lite blåsigt och moln på himlen i Mörhult. Behaglig temperatur dock. Vilar och har det skönt. Har kört en tvätt i min nya tvättmaskin = en vit plastbalja som fylls med mkt varmt vatten och där tvätten får dra en dag. Här går utvecklingen bakåt, men charmigt är det! På torsdag ska vi till Trädgårdsföreningen för att lyssna och se på BAO. Jag tänker på dig hela tiden! Kram tills vi hörs igen/Gun

Svar: Mörhult? är ni inte i Fjällbacka? BAO, jag älskar dem!Ja, du vet hur det är, så många känslor på en och samma gång! Spänning, äventyr, längtan hem, saknad av släkt, vänner. Tydligen är juli augusti helt dött, alla åker härifrån i värmen! Förstår dem. Allt tar fart i september, jag har redan anmält mig till kurser som börjar då. Njut av Fjällbacka, jag längtar dit! kram. Tar du då äntligen en fika med mig i september när jag kommer hem? Kram Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Anders B

Hej Ann-Sofie!
Nu har jag läst igenom hela din blogg kanon bra. Det skall bli så spännande att komma och besöka er i februari nästa år. Har bokat flygresan nu. Det var kul att skypa med er nu i lördags. Hälsa alla där borta.
Anders "Grannen i Mölnlycke"

Svar: Vad roligt, jag lägger en del arbete på detta, dels för att ha något att göra, men mamma vill ju läsa också på sin nya ipad. Svarade på Catrins mail idag, nu får vi börja planera vad vi vill göra när ni kommer, ser jättemycket fram emot detta! Kram Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Monica Jacobsson

I Sozhou var sonen Oscar också och vandrade omkring, vackert..sen cyklade han ut på landsbygden alldeles allena med sin ryggsäck för att bestiga berg, vet inte hur jag kunde tillåta nåt sånt...Kompisen Shanghai fick väl vara back-up...
Du är jätteflitig/ambitiös med skrivandet i bloggen !
Härligt att läsa om alla sovande kineser !
Oscar minns många bakgårdar med skräp från landsbygden..en gigantisk utveckling från feodalsamhälle till industriland å ett par årtionden..Ha det gott ! och ta hand om dig ! Kram

Svar: Jaadu, att vara ung och åka ensam utan ett företag som skyddsnät i detta land är modigt! har han fått det modet av dig?Kram o ha en skön sommar, ses i höst! Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Anna Tasulas

Hej! Vad kul att du skriver! Jag har läst o tittat o njutit. Men kunde inte hålla ögat torrt mot slutet. Tycker att det är helt fantastiskt denna "resa"!
Kramar!

Svar: Vad roligt att du läser! Du vet ju också hur livet är... hoppas du mår bra och har en bra sommar, du tar vara på dina söta ungar ser jag på Fb! Kram Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Svägerskan

Hej Ann Sofie!
Förstår att det är jättejobbigt med både hemlängtan och längtan efter Andreas, men du skall se att det blir bättre så småningom. Det verkar , trots allt, att det finns en hel del positiva upplevelser i Kinalandet för er! Läser bloggen varje dag! Ha det nu jättebra, så hörs vi snart igen!
Massor med kramar till er från mig, Tore och My!

Svar: Vad skoj att du läser! Det finns mycket spännande att se och uppleva och snart kan jag nog det bättre. Har kommit på att jag nog får åka hem något oftare kanske o se till elvispen, typ varannan månad. Tror att det kan kännas lättare då? Börjar planera för det. Ha det bra ni med, allihop! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej!
Hahaha! Va kul för vi var också på grekisk resturang på lunch igår; en som ligger på Munkebäcksgatan! Blått och vitkalkat och tavlor från Santorini och moussaka!
Fin blogg du har - fina bilder! Din kamera har väl en fin lins ( Finns lins?!) och då böjer sig väl torn och smala träd i ytterkanterna kanske !?
Kram till dej, jag kan förstå det känns jobbigt men han har det gott pojken din!
Nu sitter vi och tittar på Sverige - Italien i Dam EM på TV, fär se hur det kommer gå!
Kram från Hjuvik!

Svar: Tack! Lins finns :) har ju ny kamera och den är nog ganska bra! Ska gå en fotokurs i höst! Synd att vi inte kunde gå på samma restaurang! Har ni några tankar på när ni skulle vilja dyka upp här då? Heja Sverige! kram
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Hej igen!
Den delen vi bor i -den bästa i Fjällbacka- heter Mörhult. Som Du vet, nära till allt men tyst och lugnt t om nu i seglarveckan! Min granne här bor i Shangai vintertid och har barn i Svenska Skolan. Kan jag ge henne din nätadress? Kram Gun

Svar: Jaha, det heter så där! är det seglarveckan nu? vilken dag är Fjällbacka? Är det mycket båtar i år? Du får jättegärna ge henne min adress. kram
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress