Ann-Sofie

Lektion 1, engelska
Var det klockan 10.20 eller 9.20? Det sista jag gjorde i går kväll var att kolla när vi skulle träffas utanför skolan för engelska-lektion. Hade fått flera mail av en Carolina (hennes engelska namn), med vägbeskrivningar, tidsangivelser, telefonnummer mm. !0.20 stod det. Satte klockan efter det och bad Anders prata med James på kontoret som i sin tur berättar för vår chaufför var och när jag ska hämtas respektive lämnas...avancerad logistik.
 
Klockan ringer (eller telefonen rättare sagt) och väcker oss. Jag kollar igen mailen, det står 9.20!!! Va?! Tog jag så fel....typiskt Ann-Sofie....panik uppstår i familjen. Chauffören ska först köra tjejerna till universitetet, sen Anders till kontoret, senare mig till mitt volontäruppdrag. Hur ska vi hinna? Nu måste James kontaktas för att ändra planerna och berätta detta för chauffören....stackarn.
 
En halvtimma senare sitter jag i bilen, Anders är på kontoret och tjejerna i skolan. Jag kollar mailen jag fått av Carolina igen. Två har jag fått, i det ena skriver hon att vi ska ses 9.20 det andra 10.20!  Jag ringer henne och frågar, då visar det sig att -Oj, jag har skrivit fel vi ska ses 9.45, va? 
 
Jag hann med god marginal. Det visar sig att förvirringen fortsätter. Vem är lärare? Vad ska vi göra? Oj, så många barn! Var ska vi sitta?
 
Det finns en lektionsplanering (som jag frågat efter men inte fått) som en lärare har, en ung tjej som studerar ekonomi i Hong-Kong. Hennes engelska är perfekt, men barn har hon nog inte sett förr. Jättegullig tjej som sätter igång att lära ut shapes and colours, förra gången fick de lära sig säga -my name is....alla kinesiska barn fick också välja ett engelskt namn, vilket är brukligt.
 
 
Jättesöta alldeles vanliga :) barn...som våra. Svårt att sitta still ibland, vänta på sin tur, pratar med varandra men glada och snälla. På sommaren är vi inte i skolan utan befinner oss på något slags community center / bibliotek, vilket är tur för här finns aircondition. En timma håller vi på och härmar försöker säga meningar: my favorite colour is...vi målar sedan regnbågar och leker Simon says (ungefär, gör si, gör så).
 
Jag skulle vara assisterande lärare de första fyra gångerna, det visar sig att nästa gång är jag lärare. Men med denna nivån känns det helt ok. Engelskalärare är jag inte men i detta sammanhang är min engelska avancerad! och måla regnbågar eller leka Simon says är mitt expertområde :)
 
Förutom att träffa barnen ser jag fram emot att möta riktiga kinesiska lärare på skolan sen när höstterminen börjar, nu är det sommarklasser och bara volontärer som jobbar.
 
Denna dag, en bra dag! Snart ska vi åka och köpa cyklar...ett måste i Shanghai. Får se om vi vågar oss ut i trafiken!
Ha det gott alla semesterfirare, en annan jobbar igen!
 
 
 
 
 
 
Svägerskan

Va roligt Ann Sofie! Å cykla försiktigt!
Kramar i massor från semesterfirande Riggan!
:)

Svar: Trafiken är sanslös, ska verkligen ta det försiktigt. Men det hade varit skönt med ett annat sätt att ta sig fram än chaufför eller gå.... fira lagom! Soffan
Ann-Sofie Corneliusson

Åsa

Vad intressant o undervisa i Kina. Cykla lugnt!

Svar: Gissar att det är Åsa Carlsson nu? Jo det är spännande, är ni till sjöss?..inte utan att jag saknar havet :) Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Frida

Oj, så spännande Ann-Sofie. Den 1/8 startar jag mitt nya jobb i Oslo. Inte lika exotisk som ditt men det ska bli spännande det med!
Roligt äventyr ni är ute på, lycka till med allt!
Kram Frida

Svar: Jotack, det är spännande... men bara tillfälligt, vi kommer ju hem till det vanliga igen. Ni startar ett helt nytt liv. Har sett dina fina bilder på hur ni bor, ser fantastiskt ut. Hur går det med språket? Norska är inte helt samma.... lycka till du med!
Ann-Sofie Corneliusson

anna-karin gunnarsson

Hej! vad roligt det måste vara att inte ha ett "måste-jobb", utan detta gör du frivilligt! Det blir säkert givande och kontaktskapande i det nya landet.

Svar: Ja, det klart det blir skillnad, ser detta som en förlängd semester...snart blir det åter in i ekorrhjulet igen :)
Ann-Sofie Corneliusson

Cecilia Larsson

Hej! Vad roligt det låter och jäklar vilken erfarenhet!
Ta det lugnt på cyklarna!
Kram
Cissi

Svar: Ska jag!
Ann-Sofie Corneliusson

Mimmi

Så roligt! Lycka till med barnen!

Svar: Tack :)
Ann-Sofie Corneliusson

Gun Engström

Hej, hej! Snart har Du fullt upp! Du ska ju vara "the real housewife of Shanghai? När ska Du hinna det? Snart måste du ha en sekreterare som planerar dina aktiviteter.....! Kul att du har det bra! Kram Gun

Svar: Tv har inte hört av sig än?! Förstår inte.....
Ann-Sofie Corneliusson

Katta

Hejhej!
Vilket äventyr, vilka upplevelser:)
Du har minsann fullt upp. Hur går det med cyklandet?
Här är det lata dagar med en finfin sommar, vilken ångest innan solen vågade visa sig. Nu kan väl ändå ingen klaga på det svenska vädret?
Blir jättetaggad på att åka och hälsa på ju mer jag läser din blogg.
Ser fram emot flera härliga inlägg ifrån dig.
Må så gott!
Kramkram Katta

Svar: Skulle köpa cyklar igår....blev mat. Trafiken är ju sanslös, får se om vi vågar.Skoj att du läser. Jaaa du får prata med Ida när hon är tillbaka så får vi höras på mailen...du har min mailadress va? Skrev den på whightboarden. Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Va skoj! Vilka fina barn! Då får du iallafall många glada skratt på en dag!
Här har vi allt väl och skickar kramar till er alla!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress