Ann-Sofie

Guilin och Yangshou!.Många bilder!
En fantastisk helg på landsbygden i södra Kina. Här ligger s†aden Guilin med floden Lijang som vi åkte en flodbåttur på, till en liten fiskeby....Kinas svar på Smögen :). Hoppas jag stavar rätt när jag skriver fiskebyns namn, Yangshou?
Bergen som omgärdar floden är mycket speciella, de kallas sockertoppsberg,  de är dessutom berömda, ni har säkert sett bilder på dem förr. I någon James Bond film åkte han båt här....
Inte bara vacker natur och frisk luft utan mycket trevligt för att inte säga roligt sällskap, har skrattat massor i
helgen!
 
 
Det var disigt, tyvärr. Men underbart behagligt väder annars. 20-25 gr, solen sken igenom ibland. Vi stod ute på
på båten det mesta av turen som varande ca 4 timmar. Ett avbrott för lunchbuffe. Kinesisk lunchbuffe i sig är ju något att uppleva :) Rena Mellanöstern skulle jag säga. Alla slänger sig på buffe´n, man skickar ut olika personer att ta till sig just en maträtt och så lassar man på. Du tar nudlar, så tar jag kött....ta det mesta du kan på tallriken, det kan ta slut.....och det gör det, konstigt?
Vi var beredda på detta "vana Kinaresenärer" som vi är ;) så vi stod  vid buffe´n och väntade innan den öppnat, trots detta fick vi svårt att hinna med. Men lite fick vi och mätta blev vi, karlarna var nog hyfsat mätta innan, efter en o annan öl de halsat i sig....

 
De ligger små bambuflottar lite överallt längs floden, dem använder de till att fiska med, här ser ni att solen bröt fram lite, underbart!!!                                                                                                                                                         
               
 
Jag blev sugen på att bada, men vattnet var inte det allra fräschaste så jag hade nog aldrig hoppat i (trots att alla vet hur badtokig jag är!) även om det hade blivit tillfälle, vilket det inte blev. Skulle inte heller vilja äta fisken de fiskar här, den fanns att äta på restaurangerna i Yangshou, vi hoppade det.
 
 
Jättegullig lite stad, med mysiga gränder, massor av restauranger och krimskrams att köpa. Jag köpte mig några halsdukar och en liten plåbok att ha tioöringar i för mitt spelberoende.....mahjong alltså!
Det blev några små tofsar också för 10 RMB (=10 kr) av en jättegammal och pytteliten tant som blev så glad när jag köpte dem att hon kramade mig.....jag började nästan gråta! Bild på henne ska ni få senare, har inte fått den ännu.
 
 
 
Kinesiskt så det förslår!!!
 
 
Gänget.....vi hade roligt när vi satt här, på en tysk restaurang. De kom fram Kinesiska turister....som kanske kommer från ställen i Kina där västerlänningar är ovanligt.....för vi fick inte vara ifred. De ville ta kort på oss hela tiden, vi kände oss som kändisar.  Ölen var visst god också, det blev en o annan, vi "tjejer" tog vin.
 
 
Jag var också med! Måste ju ha bildbevis på det :).
Det var helgen som gick, jag har haft lite problem med datorn så det tog ett tag att lägga ut detta. Ni kanske får fler bilder så småningom.
Nu ska jag gå o klippa mig, håll tummarna att det blir ok, en del säger att du absolut inte ska klippa dig här. Men jag har fått tipps på en frisör som heter Jason han har klippt flera jag känner och dessutom döttrarna som blev jättefina. Han har visst också varit i Sverige i sommras.
Kram från mig!
 
 
 
 
 
 
 
Pernilla

Hej hej! Vilket äventyr i en makalös miljö o kultur. Roligt att ni hittat umgänge som förgyller dagar. Vilka bilder man ser o du ger oss beskrivande ord om hur livet tre sig för er! Saknar dig o er andra Skinnefjällare! Ta hand om dig o familjen kram

Svar: Tack, Pernilla! Hur har du det på Frida? Känns så tråkigt att du inte är på Skinnefjäll när jag är tillbaka. Vi måste ses på en fika? Kan du? När jag kommer hem?
Ann-Sofie Corneliusson

Caroline

Vilken fin bild på dig mamma!!! :)

Svar: Får ju passa på att använda de bilder som blir bra....händer inte så ofta :)
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Hej! Vi hann inte åka till Guilin men Alice var där med skolan när hon gick i 7:an på SCIS. Titta på 20 yuan-sedeln, där finns bergen avbildade.

Svar: Ja, Vi lärde oss detta :)
Ann-Sofie Corneliusson

Maggan Kagebo Dahlgren

Så fina bilder. Bergen är helt otroliga, hur kan de bli så toppiga?

Svar: Funderade på detta, är det en hård eller ovanligt mjuk bergart tro? Vad har format dem? Inlandsisen? Känner du någon geolog?
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Najjs! Fin bild på dej tycker jag med! Klart att du blev fotograferad ( igen!) av de nyfikna! Hade gärna varit med på denna resa! Nåväl, vi hälsar gott till er!

Svar: Visst är det härligt att känna sig speciell!? Fast I Indien var det värre....
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

mysigt litet inlägg, jag förflyttades...


Svar: Tackar! Vad roligt!
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Jättefina bilder! Det ser ut som riktig semester. Kram C

Svar: Ja, en kort en bara!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress