Ann-Sofie

The golden week
Nationaldagen var på tisdag, de flesta kineser är lediga resten av veckan, som kallas "The golden week", Tydligen är det shopping som ska stå på schemat. Vi försöker hålla oss borta från de ställen kineserna håller till, de är så många.....
Men på tisdagen (själva nationaldagen) var vi ju tvungna att se vad de gör, så vi tog tunnelbanan in till The Bund. Oj, så mycket folk! Långsamt, långsamt rörde sig folkmassan frammåt. Vi hade fått förslag på en restaurant att äta lunch och se folkmassan uppifrån. Intressant att där var lugnt, inga kineser! bara några få västerlänningar som var där för att titta. Här satt vi på en mysig uteterass i sol och 25 gradig värme i två timmar och avnjöt en härlig lunch och bara tittade på livet nere på gatan.
 
 
Nu ser ni inte folkmassan nednför, men fantastiskt gott har vi det!
 
I går åkte vi till blomstermarknaden, där kan man köpa kinesiska skåp ett måste att ha med hem till Sverige. Vi har sett ut ett skåp vi ska beställa som ska stå i köket hemma i Skogen när vi kommer hem. Bild på de blir så småningom.
 
Idag åkte jag och Anders till Qibau, liten "gamla stan" i utkanterna av Shanghai. Det var inte bara vi som åkte dit heller kan jag vl säga. "Mustiga  kvarter" är ett sätt att uttrycka platsen på. Vi sa Shanghais svar på smögen.... små bodar där allt från hantverk till kinesiskt godis gick att köpa....inget vi ville äta dock... Vi var tvunga att ta tunnelbanan därifrån för att kunna äta alls, det luktade fruktansvärt!  Smelly tofu, var det man skulle smaka tydligen, the smellier the better...vi hoppade detta.
 
 
Bin there done that! Ibland får man ta med en bild bara för att bevisa att jag var där även om jag inte blev så bra på bilden.
 
 
 
Qibau ligger vid några smala kanaler, där man kunde åka båt lite mysigt. När vi gick där, ropar en man på engelska -vill ni se old Shanghai, gå in där! och så pekade han in bakom några ruffiga hus.  Undra vad han menar? Lurar han oss in på något? Vi gick i alla fall in där. Här bakom bor förmodligen de riktigt fattiga Shangahineser.
 
 
Vi har fått lära oss  (av obekräftade källor) att 98% av kineserna inte behöver betala skatt. De som tjänar mindre än 2000 RMB /mån. (=2000kr) behöver inte betala skatt. Tur är det, för hur det går att leva alls på så lite går över mitt förstånd även om vi västerlänningar lever i en värld och kineserna i en annan här så är verkligen 2000 i månaden ingenting. Försök leva på det dubbla hemma!!? 98% av befolkningen har det så!
De blev i alla fall glada när jag ville ta kort :) Även de vuxna.
 
 
Turiststråken är inte lika intressanta att se som "det riktiga Kina". Trots att det ser povert ut så känns det äkta och riktigt, jag gillar det! Inte bara det som är "fancy"
När vi kom hem bakade tjejerna kanelbullar, det är visst kanelbullens dag idag. En italiensk tjej var med och fick lära sig att baka och smaka, Lizzia heter hon och går samma kurs som döttrarna.
Så här ser bullarna ut, goda är de!!
 
 
Nu är det snart liggedags, natti natti!
 
 
 
 
 
 
Caroline

Vilken fin bild jag fick vara med på här då... -.-' du kunde inte hitta någon sämre eller? :P Och mamma, det stavas: "BEEN there done that"! haha

Svar: Skitunge!!!
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Så kul att få vara med, tack! Spännande med det verkliga Shanghai!!

Svar: Jaaaa, du får väl komma o se då!!!!:)
Ann-Sofie Corneliusson

Gertrud Andersson

Om du gillar det som inte är fancy, så skulle jag vilja visa dig mitt faboritomtåde i Shanghai. Definitivt inte Fancy!

Svar: Det hade varit jättekul! Gärna! När?
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Jag gjorde en egen ritning på det skåp jag tog hem för att det skulle passa mina behov, 1,20 brett och 1,5 högt med två synliga lådor och tre mindre innanför skåpluckorna. Kostade drygt 3000 yuan. Beställ skåpet i tid då dörrar lätt kan slå sig när det blir tort, vi hade vårt i ett år innan vi flyttade hem och de fick göra om en dörr på senvintern.
Första året bodde jag ganska nära Qibau, gick dit några gånger men det finns bättre vattenstäder.
//Monica

Svar: Vad bra att veta! Ska fundera på hur vi vill ha det... Tack Ska man pruta? Har det slagit sig mer sen ni kom hem?Jo, vi har hört att det finns bättre vattenstäder, men det var en utflykt som gick snabbt att ta sig under en dag så här på ledigheten. Har du förslag på utflykter på helgerna? Kan bli lite mycket fokus på shopping ibland....
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Hej! Vi prutade inte men det hade man säkert kunnat göra, vi hade inte riktigt koll på vad det skulle kunna kosta och hade bestämt oss för ett maxpris, när vi då kom under det så blir man lite ställd.
Dörren har slagit sig lite men inte farligt.
Vi hittade en bok som ger bra tips, 40 weekend breaks from Shanghai. Där finns allt från korta trippar till längre med övernattning.
Annars är det att uppleva folkvimlet i parkerna, Fuxing park tex. Minghang sports park nära Qibau gick jag i ofta när jag bodde där, tog en dryg timma om jag skulle gå runt hela. Sedan finns Century Park på Pudong. Måste också rekommendera bokaffären Garden Book Store, 325 Changle lu.
/Monica

Svar: Den bokaffären ska jag skynda mig att uppsöka!
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Oj va sugen man blir på kanelbullar - jag hade missat denna blogg och det var verkligen kul att läsa efterhand! Alltså om man vill komma och hälsa på er kan man komma typ en månad - hahaha - det verkar ju vara så mycket, så mycket att göra!! Kram!

Svar: Ja, hur mycket som helst, men ärligt när kommer ni då?
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress