Ann-Sofie

Barnhem i Shanghai
Barnen ligger fastspända med tygremsor i sina sängar. Några med benen, andra i armarna, ibland båda, ibland bara en arm. Det blir röda märken efter remsorna. Några barn har stora funktionshinder andra är förmodligen helt friska men lämnade på barnhemmet ändå. Cirka tjugo barn i ett rum på ca 30 kvadratmeter gissar jag. Två ayis sitter i rummet o vaktar barnen som ligger i sängarna när vi kommer. Leksaker tar svenskorna och amerikanskorna med sig när de kommer. En dag i veckan får de komma och besöka. De har provat att lämna leksaker där, men då är de borta nästa gång de kommer.
 
Jag fick följa med idag och kan få åka med på måndagar fram över. Ska jag det? Oerhört svårt att se dessa barn, de far så illa. I stort sett ingen stimulans alls. Två ayi på tjugo barn, bara mata dem tar mycket tid. Vi fick hjälpa till med matningen och fick då se hur det brukar gå till....
 
En ayi sitter med barnet liggandes i knät med huvet snare nedåt än uppåt och trycker i maten. De vill göra det snabbt. Barnen kan inte tugga, de lär sig att bara svälja snabbt. Märkligt att de inte kvävs.... När jag såg detta var jag tvungen att gå ut!
 
På andra våningen finns leksaker, bilar och det är nästan som utomhus. Dit kommer barnen bara på måndagar en liten stund, personalen kan inte bära upp så många barn eller lämna några heller förmodligen. Utomhus kommer de i stort sett aldrig. De ligger troligen allra största delen av tiden i sina sängar....Såg inga täcken eller kuddar.
 
På måndagar efter matningen har besökarna fått igenom att barnen ska borsta sina tänder, ett steg i rätt riktining. Men efter tandborstning är det sovstund. Ofta brukar de vuxna stoppa in någon sötsak i munnen på barnen då som de kan suga på, lugna sig och kanske somna. Så bra med den tandborstningen.
 
De som arbetar där har ingen utbildning alls, de tjänar 1400 yen (lika mycket i svenska) i månaden, vet inte om de jobbar fem eller sex dagar i veckan, gissar på sex. De flesta arbetar nämligen sex dagars vecka. Jämför vår ayi som tjänar samma på två dagar i veckan. De är de lägst ner på skalan, ingen vill ha dessa jobb. Förmodligen inte de som jobbar där heller...De är hårdhänta och inte snälla mot barnen ens när vi är där!
 
Det finns handikappanpassade hjälpmedel som förmodligen samlats in av någon organisation. Men ingen vet hur de ska användas.
 
Jag blev så berörd, vad kan man göra? Samla pengar hjälper inte, det handlar om kunskap och inget annat. Ska jag åka dit? Gör det någon skillnad att någon sitter en gång i veckan och håller ett barn i knät? Barnen blir glada när man pratar med dem, de vill upp i knät. Sedan är det svårt med kommunikation. Självlklart har språket stor betydelse men jag tror inte det är hela problemet, de är ganska okontaktbara. Mest bara fysiska. Man kan få kort ögonkontakt.
 
Har inga bilder idag, tänkte ta på en säng med tygremsan liggande....men det blev inte.
Hur ska jag göra med detta? Det är sex svenska tjejer som åker dit varje måndag, de ska träffas en dag och prata, jag får nog följa med på det och sen fundera lite. Vad händer med dessa barn sen?
 
 
 
En älskad unge, så skulle alla ha det!
Kramar!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Susanne

Hej, fint foto på den babyn, men det du skriver liknar mycket de hemska
Förhållandena barn i Rumänien hade. Det är viktigt att få veta! De barn som var
Fastspända där blev dåligt behandlade mycket för att ingen
Brydde sig om de som skulle sköta om dem riktigt. Röda Korset gjorde mckt
Där men finns det i Kina? Vad kan jag hjälpa dej med? Kramar

Svar: Det kanske man ska kolla....
Ann-Sofie Corneliusson

Ulrica

Blir illamående bara av att läsa det du skriver. Tänker på gp s artikel i helgen om att adoptionerna minskar även från Kina för att länderna blivit så mycket bättre på att ta hand om sina föräldralösa barn. Det låter inte så på din beskrivning. Spontant tror jag att även om det bara handlar om en dag i veckan så gör det skillnad. Men du och de andra måste känna att ni orkar. Det är nog viktigt att bearbeta upplevelserna tillsammans med de andra.
Kram
Ulrica

Svar: Jag ska fundera på om jag fixar detta! Det var riktigt tufft att se.
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Åh herregud vad hemskt men vad bra att du beskriver misären! Förstår om du känner dig maktlös. Kram Åsa

Catarina Gustafsson

Hu så hemskt de stackars barnen har det. Svårt att ta in såna eländiga livsöden, man blir ju så illa berörd. Mänskliga rättigheter och barnkonventionen känns mycket avlägsna.
Kram Catarina

Svar: Ja, mänskliga rättigheter saknas! Skulle vilja göra något!
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Så fruktansvärt! Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Själv är jag världsförälder och har tre adoptivbarn. men precis som du skrev behöver barnen mer personal, närhet kropps och ögonkontakt. Du ska ju arbeta som volontär med skolbarnen. Där gör du ju verkligen en insats!! Kram

Svar: Vi får se hur det blir, för mycket att göra och välja på här.Ditt jobb! Där gör du en insats också! Tycker att jag gör min del när jag är hemma?!
Ann-Sofie Corneliusson

Mimmi

Det är ju inte klokt...2013... i "världens mitt"!
Vad bra du belyser situationen där.
Det enda som utlänning är väl att visa personalen hur det skulle kunna bli lite bättre. Men finns intresse?

Svar: Nej, absolut inte. Om vi kritiserar får vi inte komma. Några Hollendare blev porrtade!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress