Ann-Sofie

Mahjong!
Kolla vilka trevliga människor och så skoj vi har!!! Detta är gänget som träffas på fredagar och spelar med "tioöringar". Det är så vi bistår med familjeinkomsten säger de.:) Kommer nog att bli tufft för mig....
 
 
Man blir nog ganska sammansvetsade av att bo och leva en grupp svenskar i ett land som är så annorlunda. Det blir mycket prat om vad som är bra och vad som är besvärligt. Hur löser du det? Var köper du det? Har ni varit där? Vad ska man passa på att uppleva medans man är här?
Igår fick jag veta hur man gör yogurt, den blev bra kan jag meddela! Och väldigt enkelt var det! Alla såna detaljer blir så viktiga, sånt som man hemma tar alleles för givet.
Ost, kaffe, creme fraiche, deodorant är exempel på sånt som är svårt att få tag på. Nu finns det creme fraiche att köpa hos Avokadotanten! Alla passar på att köpa, sen är det slut för några veckor.
 
 
De brukar börja med en fika innan Mahjongspelandet sätter igång. Då sitter jag där och undrar, -Var har du köpt osten nånstans? -Parmaskinka har jag inte sett sen jag kom hit? Jag har ju inte ens en riktig kaffekokare!! Bara en liten manuell espressokokare, hur ska jag kunna bjuda på kaffe? Den lilla kokar ju bara tre små espressokoppar...
Måste åka till carrefour och köpa en och be Anders ta med kaffe från Sverige.....
 
Efter fika är det spel och ett par timmar senare en promenad till någon trevlig uteservering för lunch.
 
På svenska restauranger brukar man få in maten ungefär samtidigt, så är det inte här. Det funkar ju på kinesreasturangerna där man delar på alla rätter. Då har har alla var sin tallrik sen kommer maten in efter hand, flera olika rätter beställer man. Först kanske grönsakerna kommer då tar alla lite av det till sin tallrikar och äter, sen kommer något kött, alla tar av det och så vidare. Av någon anledning funkar det på samma sätt på restauranger med västerlänsk mat, vet inte om de tror att vi delar på samma sätt? Min mat var klar först sen tog det säkert en kvart innan någon annan fick sin mat? Då fick några men inte alla fast de beställt samma?! Idag strulade de till det alldeles väldigt och kom in med två extra Ceasarsallad som ingen beställt?! Hur gick det till ?!! Spännande är det i alla fall, och laxen när den väl kom var mycket god, lite bubbel till var inte fel heller :)
 
Nästa vecka är det ledigt, Kina firar nationaldagen. De flesta svenskar passar på att resa utanför Kina. Vi har inte riktigt haft koll på detta så vi blir kvar i stan, får se hur det blir? Anders kommer "hem" från Sverige på söndag, ska bli gott att få hit honom, sen är han ledig. Vi får se vad vi hittar på?
Ha en trevlig helg!
 
 
 
 
 
Ida

Jag vill gärna lära mig spela mahjong....

Svar: Det får vi lösa! :)
Ann-Sofie Corneliusson

Monica Jacobsson

nu tycker jag muren ser lite gles ut. Tätt skla det va så inga onda andar kommer in, sa vi på 70 talet...
Kul och läsa din blogg !
I Sverige sprakar höstfärger, ovanligt starkt och sommaren bara fortsätter...Funderar faktiskt på ett morgondopp imorgon i sjön...otroligt...
På Skinnefjäll har vi treor hand om Höstvandringen så jag och Ida fixar och donar med kluringar och gåtor, häxhattar och stationer...
Härligt att du har mycket "att göra " med luncher och umgänge...minnen och upplevelser för livet...
Vi Skinnefjällare besökte ju Inger W som var "utlandsstationerad" I Berlin så varför inte besöka dig ?
Nu är det Sverige -Österrike på TV så min man har fullt upp...KRAM

Svar: Ja, ärligt talat. Prata med kollegorna!!! Hade varit roligt om några ville komma. Vi kan spela Mahjong gå på karaokebar och fixa naglar billigt. Sen är det ladies night och fria drinkar!!! Så kul att höra av er/dig! Lycka till med höstvandring! kram
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Jättekonstigt att det inte finns youghurt i ett så stort land o med allt som kommer från Kina. Tex pizza pasta etc etc

Svar: Jooo, det finns, men den är mycket sötad och oerhört dyr!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress