Ann-Sofie

Hur lär man sig detta?
Jag vill inte vara det, ändå är jag det....en person som dömer. Gick en bokcirkel eller var det en kurs i filosofi? Vi skulle läsa en bok av en Indisk filosof och göra övningar som fanns med i boken. En av dem gick ut på att man under en vecka skulle träna sig att inte döma, inte något eller någon. Bara uppleva världen runt om kring, konstatera vad man såg/ upplevde, men inte försöka förstå eller sätta in i något fack, inte döma. Inte tro sig veta något man inte ser. Vara, uppleva och känna bara i sig själv. Det var jättesvårt! jag kom på hur ofta jag liksom konstaterar jaha, där sitter en alkoholist , eller den bilen var dyr, de har mycket pengar. Det kanske inte alls är så? Gubben på bänken där A-lagarna brukar sitta, sitter kanske där för första gången, han är trött har jobbat hårt med något därför ser han lite sliten o smutsig ut? Den dyra bilen kanske bara är lånad? Man kan komma på hur många scenarier som helst....
 
Det finns inte heller mycket som är värre än att bli dömd!? Dömd att vara någon man absolut inte är! Jag har många gånger känt mig dömd av personal på sjukhus till exempel.....Hon är en hysterisk mamma till sin handikappade son. Då har jag lust att ställa mig o skrika: Jag är inte hysterisk!!! Bara alldeles lagom upprörd för det som nyss hänt....Det skulle väl inte få den önskade effekten kanske?
 
Jag vill så gärna vara en fördomsfri, öppen människa som låter andra vara precis som de är och utan att jag lägger några värderingar på det. Men jag är inte det!! Jag kan bli irriterad bara av att se en människa på gatan....-Jaha, det var en sån typ....dom hatar jag! Såg en kvinna häromdagen, hon hade håret mycket rufsigt uppsatt i scarf, väldigt målad, västerlänsk....Min första tanke var -Gud, vad fräck hon tycker att hon är då! Jag blev jätteupprörd bara av att se henne, stackarn hon kanske är jättetrevlig? (fast det tror jag inte).
 
Hur blir det så här? Hur ska jag göra för att bli en bättre människa? Om jag ska säga något förlåtande om mig själv, så tror jag, hoppas jag? Att jag åtminstone kan ge människor fler chanser, jag kan ändra min första uppfattning.
 
 
 
Vad är det för fel på henne, då? Ska hon ta en selfie nu?!!!
Kram
 
 
 
Margareta Kagebo Dahlgren

Helt underbart skrivet (dömde jag nu?)!! Ja, visst är det svårt att inte döma, svårt att vara människa! Finns bara ett sätt, tror jag, att bli bra på något! Att träna! Kram

Svar: Tack! ska börja träna.....
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Ja det är jättesvårt att inte dömma eller tycka, fast man tycker oftast illa om när andra gör det.Nu har nedräkningen börjat!
När andra påskkäringar åker kvast får jag åka Airbus!!!
Ses snart kramC

Svar: Inte åker de till Shanghai, Kina heller!!!:)
Ann-Sofie Corneliusson

Johanna

Amen skulle jag vilja säga Ann-Sofie!
Det är måååånga som dömer människor i onödan.
Själv anser jag att alla människor förtjänar respekt så länge man inte skadar andra människor och jag har själv fått många aha-upplevelser de senaste åren som gjort att jag inte delar in människor i "de" och "vi" på ett sätt som jag tyvärr gjort förr.
Skitsnack föds ofta ur detta och det ger ett väldigt otillåtande och kallt klimat när folk dömer andra människor! Bra att du ser detta. Det är det många som skulle behöva göra!
Kram

Svar: Tack, Johanna! Snällt sagt :)Hopas det går bra med pluggandet?
Kramar!!!
Ann-Sofie Corneliusson

Anne

Titta på rätt ställe när du tar en selfie :-)
Och.... Tänk på att det kan vara bra att börja med sig själv, när det gäller det där med att undvika att döma. Alltså - var tillåtande mot dig själv!

Svar: Selfie Är svårt!! :)Du är klok, därför gillar jag dig!!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress