Ann-Sofie

Shopping och en liten tant
Igår blev det en sväng till Ikea, för att köpa glögg och peparkakor. Måste fira Lucia på lördag ju. Blomstermarkanden har fått ett besök också. Eftersom jag inte har med några juldekorationer hemifrån så kanske lite fina blomsterarrangemang kan "jula" till det? Har provat julmusten de säljer på Ikea....går inte att dricka! Och smakar inte julmust överhuvudtaget. Pepparkakorna smakar som köpta pepparkakor brukar. men jag som är en sån där duktig människa:) gillar bäst hembakta. Mammas faster Elsas recept, inga pepparkakor i världen slår dem!!! Ska baka lussebullar i morgon tänkte jag, hittar ingen saffran, får räcka med kardemumma  o russin i....men bara två russin varje bulle, så man enkelt kan ta bort dem. Jag gillar inte russin, men bullarna blir tråkiga att titta på utan.
 
Idag är det skolavslutning med Luciatåg på svenska skolan, sen har jag julllov!!! Länge! :).
 
 
 
Granar finns att köpa på blomstermarkanden, och tips på hur man kan klä dem. Många blinkar frenetiskt!
 
 Har jag berättat om denna lilla tant? (Nedan)
 
 
 Var på antikmarknaden för ett par veckor sedan, skulle hitta ett par julklappar...som bara finns där. Går förbi ett av stånden där tanten står. Där finns en! (kan inte säga vad då de som ska få julklapparna kanske läser?). Jag pekar på den o frågar, -lian ge? -två srycken?. Tanten börjar prata massor, jag förstår att hon nog kan fixa en till om vi väntar. Med kroppsspråk försöker jag säga att vi går en sväng och kommer tillbaka. Hon vill inte släppa oss, håller fast mig. Men vi går och hon ropar efter oss....En stund senare kommer vi tillbaka för att se om hon fått in en till. Hon börjar prata massor igen och högt! Det finns fortfarande bara en, jag köper den och vi går. När vi kommit ut från marknaden på stora vägen och gått i alla fall 500 m, då hör vi någon bakom oss som ropar! Tanten kommer springande, med den andra, hon springer och är helt anfådd, ropar och pratar och skrattar. Självklart köper jag även denna! Hon är jätteglad, har fått sålt två, till ett kanonpris....för henne förmodligen. Nu har jag fått en vän på antikmarknaden också!!! :).
Fråga: vad var det jag köpte?
 
Idag kommer Lars o Susanne tillbaka från ett stormigt Filipinerna...hoppas de inte är helt urblåsta!? :)
 
 
 Susanne o jag i Tianzefang. Välkomna tillbaka!!
 
 
Margareta Kagebo Dahlgren

Spännande med luciatåg med de spralliga barnen på svenska skolan, i alla fall de små jag träffade. Var de med i tåget?

Svar: Några av dem du träffade var med, men några är nya för i år.
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress