Ann-Sofie

En vecka i Vietnamn....
Kom "hem" idag, efter en fantastisk upplevelse. Ho Chi Min city var mycket annorlunda, men en charmig stad. Trots att det bor 9 miljoner människor så känns det som en småstad, kanske beroro det delvis på att det är så få bilar mest mopeder på gatorna?
 
 
 
Hela famijen satt på mopeden eller motorcykeln? (fort går de...) och många var det.... Det är lag på att använda hjälm så alla vuxna hade det, men jag såg många barn utan. Oftast satt barnen mellan de vuxna, men vi såg också några som hade som en liten stol av bambu längst fram, egentillverkad gissar jag?
 
Tur att vi tränat lite på trafiken i Shanghai, för att ta sig över gatan var inte lätt! Ingen ide att vänta tills det blir klart, det blir aldrig klart. Man måste liksom ge sig ut och visa sig, så väjer de, man blir liksom förvånad att det går att komma över!?
 
Maten "Vietnamesisk Pho" var fantastiskt gott!!
 
 
Pho är en sorts soppa, mycket god buljong, kött valfritt, eller fisk, eller rent vegetarisk, nudlar, färsk basilika (någon form av), lime och chilisås, ljuvligt gott och kändes mycket nyttigt och fräscht. Har bestämt att försöka mig på att göra denna rätt, återkommer med recept!
 
 
Vi var tre dagar i Saigon (= Ho Chi Min) och tre dagar drog vi norrut till kusten och fick dessutom lite sol och bad :)
 
 
Vattnet var inte det allra vackraste, tror att det beror på floden Mekong som rinnner ut inte så långt ifrån där vi var...kändes lite som vattnet runt Öckerö, lite bräckt av Göta älv, inte Lysekilsvatten alltså :). Men stranden var fin , botten bra och temperaturen underbar....jag har badat massor!!!!!
 
 
 
Ser ni mig? Det är jag som vinkar!!
En fördel att resa i länder där den största delen turister är kinesiska är att det är mycket tomt o lugnt på stränder och vid poolen mitt på dagen. Först i skymningen vågar de sig ut, för att inte få sol på sig
 
Jag har massor att säga och berätta, får ta lite i taget. Fortsättning följer.... Militärmuseum, Cu Chi-tunnlarna mm
Krig är INTE vackert!!!
 
 
Susanne

åh va kul med semester tillsammans i SYD-ostasien och bad i varmt vatten! Härligt! Vi håller på att kolla efter biljetter till Shanghai till hösten men vill inte åka till bara ett ställe när vi väl åker österut till er.... Vietnam verkar väldigt intressant! och Filippinerna och HongKong och Thailand och Malaysia som du skrev om tidigare....nä, det blir för svårt att välja! Jag tycker det är helt fantastiskt att ni kan se så många intressanta platser! Ojojoj va många moppar de har!!! Sydde du upp nån fin klänning på semestern?
Kram

Svar: Ja, mycket att välja på är det :).Syr upp kläder gör jag här i Sh, det måste du göra när du kommer!!
Ska bli jättekul att få hit er!! Finns mycket att göra här också....men inga bad tyvärr. Vi pratade lite på att ses någonstans tillsammans, kommer du ihåg det? Hur tänker ni om det? Och så kommer ni hit först eller sist på er resa? Kramar från oss!!
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina

Helt fantastiskt vilka upplevelser ni får och delar med er av! Trafiken verkar ju inte så säker jag skulle nog bli som älgen i visan som undrade "hur ska jag göra för att komma över vägen"!! Soppan såg god och väldigt grön, ut inte klokt vad olika maträtter det finns. Kram C

Svar: Soppan VAR god. Vi har provat att göra själva. Vi kan bjuda er på den när ni kommer om ni vill?Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Vad härligt ni har det och så mycket intressant ni får se! Följer er på kartan för att se var ni är, därför undrar jag vad det hette där ni badade! Kram

Svar: Phan tiet...tror jag :)
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress