Ann-Sofie

Hemma igen!!!
Nytt år 2014, snart går vi in i "hästens" år här i Kina. Eller yang som det heter på kinesiska. Undra vad det betyder? Kanske ska forska lite på detta..... Hoppas på ett bra år, inte bara för mig, min familj, alla släktingar och vänner utan även i stort, för alla! Lätt att bli lite djup så här års :) Man tänker lite extra på hur fort tiden går, vad som är viktigt, vad man vill med sitt liv!?
Vad vill jag? SCA vill att Anders stannar ett år till....till maj 2016 beslut på det måste tas under våren.
 
Hemma igen! Det kändes så. Inte för att Kina känns så hemma....men lägenheten där vi bor är nu mitt "hem", det är där jag har mina saker. Det är i Shanghai min vardag är. Den lilla lägenheten i Mölndal är inget hem, visserligen bra utrustad med allt som behövs, men det är inte mina saker! Dessutom ligger resväskan uppslagen med alla mina kläder i under tiden vi bo där. Jag har inget jobb att gå till eller andra aktiviteter uppbokade. Det var första gången det kändes så tydligt att jag nu inte bor i Sverige utan i Shanghai. Så fort vi landat  här igen hade jag fått sms om sånt som händer denna veckan. I morgon bokklubb, onsdag träffa mina blivande kollegor för att planera vårterminens arbete i Svenska skolan, torsdag mahjong, fredag möte med "bloggvännerna" (tror jag?). I Sverige var vi bara på besök, på semester....jättekonstigt. Missförstå mig inte!!! Mitt hem är i Sverige, men hemma just nu är i Shanghai.
 
Idag har varit en härlig dag, strålande sol, 12 grader varmt och fin luft. Tog en skön promenad i solen med en trevlig väninna satt o tjatade en lång stund över en kopp kaffe bland annat om min nyupptäckta känsla av att jag bor i Shanghai.....
 
 
 
Vill jag bo här ?
Det ser lite häftigt ut ändå?
Eller?
 
 
Visserligen bor vi inte på Hållö hemma men i mina subjektiva ögon finns inte finare plats på jorden än Bohuslän.......
Det är rankat som sjunde vackraste naturområde i världen enligt CNN, så även om jag är subjektiv och kanske jävig då jag är född o uppvuxen här så är jag inte alldeles ute o cyklar? Jag vet att Mölnlycke inte ligger i Bohuslän!!!
 
Men en period i en storstad i ett mycket annorlunda land...är inte fel att få vara med om.
Kram
 
 
 
 
 
 
 
Anonym

Tänk vad häftigt att kunna ta del av så olika världar! Men jag kan förstå att det kan bli nästan existentiella frågeställningar..... Om det här är hemma - vem är jag då? Eller om det här är hemma - är jag någon annan då?... Typ... Iallafall ska det bli jättekul att hälsa på!

Svar: Står anonym här.... är det Maggan kanske? Välkommen!
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

/anne

Svar: Skoj att du varit här!! :) See ya!
Ann-Sofie Corneliusson

Ulrika Almér

Kul att läsa dina inlägg. Har inte bott utomlands, men kan mycket väl förstå dina dubbla känslor. Jag tror att jag hade längtat hem till Sverige väldigt mycket var jag än hade bott, vardag blir det ju tillslut var man än är i världen bara man är där tillräckligt länge. Men vid en tidsbegränsad vistelse, som ni ändå är på, blir det säkert annorlunda med. Njut av allt det annorlunda du får uppleva, även det som kanske inte alltid är så roligt, det ger en perspektiv på tillvaron och möjlighet att upptäcka glädjeämnen även i små, vardagliga saker. När jag sitter här hemma i regniga Sverige kan jag inte annat säga än att jag är lite avundsjuk på dig.

Kramar från Ulrika

Svar: Tack! Jättekul att få respons från dig!Jo, mycket är spännande och jag har börjat bli bättre på att ta vara på det. Just idag kan jag meddela att det regnar här också :) kram
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Hästens år, ja vad kan nu det innebära? Vi kommer nog att komma ihåg det som det året vi besökte Kina! Ska bli såå kul!!!Hoppas som du att det blir ett bra år för alla. Och appropå hemma det kan nog vara olika saker, miljön, människorna, landet, en känsla för en plats. Svensk sommar känns väldigt hemma, men njut nu av äventyret. Kram C

Svar:
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Gott Nytt år! Vi kom också hem till huset i Navata, Spanien efter en slags europeisk rundtur tillsammans med våra två ungdomar från Götet och Kalmar. Hade inte sett min son sen oktober, ❤️ vi åkte skidor i Andorra helgen innan jul, firade julafton i huset med hemmabakade pepparkakor ( ja jag fick till ett hemmabak med IKEadegen! ) och sen åkte vi till Schweiz, ca 100 mil norrut för alp-åkning, tillsammans med tre andra svenskfamiljer utspridda i europeiska länder. Gammal vänskap rostar aldrig! Julkulturenkulminerar i Spanien med trettondagsfesten Tre Kungars antågande ( dvs De tre vise männen ) kommer 6 januari, medpresenter till barnen. Våra kära vänner här bjöd då på svenskt julbord exporterat från Malmö....ja det bästa av två världar! E åkte "hem" igår. Jag är redan hemma.... skrivet från solen i soffan i trädgårn. Kram eSusanna

Svar:
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress