Ann-Sofie

Svenska skolan Shanghai! Ideer, mottages gärna!!
Nu ska jag börja jobba igen! En och en halv timma i veckan, ansvarig för 6 barn i förskoleklass och åk ett.  Liiiiite skillnad mot hemma kanske? Känns så kul! Svenska för barn utomlands, fokus på språket förstås, samtalet, läsa  och skriva. Bokstävernas ljud på svenska. Men även svensk kultur, sånger och lekar vi gör hemma. Djur o natur i vårt hemland mm.
 
 
 
Någon av mina kära kollegor hemma som har ideer!? Hör av er! Finns inte mycket material här, och alla mina böcker, gamla planeringar tips o idder jag samlat genom åren ligger på Skinnefjällsskolan. Väl omhändertagna av Lene och Jenny? Hoppas jag?
Nästa vecka kör vi igång. Satt hela gårdagen och meningen var att planera, en början har vi i alla fall....  :) Vi måste träffa barnen först känns det som, veta vad de gjort innan, var de står, vad de gillar osv. Denna skolformen är ju inte obligatorisk, barnen går på internationell skola hela dagar. Höga krav där och långa dagar, de är trötta vid halv fyra  på eftermiddagen när de kommer till oss. Fick veta att flera av barnen inte vill gå, föräldrarna pressar dem. Föräldrarna vill ju att de ska behålla och utveckla sin svenska också, barnen förstår inte vitsen med det.
Jag kommer ihåg att Caroline hatade svenska skolan när vi bodde i USA.  Jag tror vi måste försöka göra det roligt, och bygga goda relationer om vi ska kunna fånga dem och få in någon svenska. Så ideer som sagt tages tacksamt emot!!!
 
Idag kommer tre svenska tjejer till oss. Carolines kompisar ska vara här en vecka, första besöket vi har hemifrån, ska bli kul att se deras reaktioner på Shanghai. Trångt får vi det i lägenheten, hoppas det ska fungera bra. Fler besökare blir det under våren, kul!
 
Idag är en fin dag, bra luft, sol, lite kallt men känns liksom krispigt...fräscht vilket ju är märkligt? Luftindex står på 119, unhealthy for sensitive groups, riktigt bra! :). Ska ta mig en promenad, träffa Pernilla och gå till en blomstermarknad, vårblommor finns överallt nu! Hur är det hemma?
Kramar
 
 
 
 
Susanne

Hej WOW! Vilken energi du har - va kul! Du kan kolla på min brors barns skolas ( ej genitiven haglar) hemsida från Koh Lanta Thailand jag tror den heter lillaskolankohlanta De visar många fina bilder på veckornas verksamheter.
Jag har erfarenhet också här i Katalonien att det kan vara lite besvärligt att vara annorlunda och att det blir skämmigt med hemspråk, att det bllir som ett tvång ( till) så jag tror att om man leker med barn så de tycker det är kul att vara med, blir allt lite lättare. Lek och musik och sånt. Men det är ju du som är pedagog. Jag önskar er alla LYCKA TILL!!!!!!!
För övrigt blev det väldigt tomt här när ungdomarna försvann, var glad att du får ha alla hos dej! kramar S

Svar: Tack, ska kolla där....Skönt att ha dem här, men till hösten blir vi själva, är lite orolig för detta!
Hälsa hela familjen! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Maria S

Grattis till jobbet! Superspännande!

Svar: Tack! ja jätteroligt!
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Hej, måste vara kul att börja jobba och träffa barn igen! Lära genom lek är väl aldrig fel, när du träffat barnen vet du lite mer. Kram C

Svar: Ja, det känns verkligen kul!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress