Ann-Sofie

Boktips
Idag träffades bokklubben, och jag hade inte läst boken! Hade förssökt få tag på den via nätet att ladda ner som e-bok eller ljudbok, både via biblioteket och via Bokia. Gick inte, hittade den inte. Istället hittade jag en annan bok av samma författare som jag tyckte verkade bra, då lånade jag den. Nu visade det sig att boken bytt titel! Så boken jag hittat och lånat men inte läst, det var boken!. Har ni varit med om att en bok plötsligt byter titel? Jaja nu har jag ju något att läsa på flyget på väg hem till Sverige i morgon.... Boken jag skulle läst, som jag nu har heter: "Slavarna i Tanzhou" av Ola Wong ( Loa Wong är en svensk kines!!)
 
Nästa bok vi ska läsa heter Kejsarinnan Orkide´. Boken utspelar sig i Förbjudna staden i Peking slutet 1800-tal början 1900. Eftersom vi nyss var där och fick berättat för oss om denna kvinna som kallas "Dragonlady" så ser jag fram emot att läsa den. Hon kom till Förbjudna staden för att bli konkubin till dåvarande kejsaren....när han dör blir deras treårige son näste Kejsare, men mamma träder in o tar över. Det var denna lille treåring som byggde sommarpalatset till sin mamma i födelsedagspresent, mycket duktigt av en så liten pojke. När sonen ett antal år senare nyss gift sig och frun väntar barn, dör denna fru under mystiska omständigheter.....hon skulle ju ha blivit Kejsarinna om barnet var en son!
 
 
En liten del av sommarpalatset. Båten nedan ligger i sjön som är en del av palatset, sjön är fejk, dvs tillverkad, fanns ingen sjö här! Platsen skulle likna en sjö i södra Kina. Kullen på bilden ovan är också tillverkad av den jord som blev när man grävde sjön.
 
 
I denna vackra marmorbåt brukade kejsarinnan sitta och dricka te för sig själv. Det finns stora speglar som vätter ut mot vattnet, hon satt framför dem och tittade på sig själv och såg sig vara en del av det vackra sceneriet medan hon sippade på sitt te. Hade hon en liten släng av storhetsvansinne? Vi är alla så olika!
Den dan jag sitter framför spegeln o dricker te eller kaffe, säg till mig!!!
 
Vet inte hur det blir med bloggandet nu när jag drar norröver, blir nog lite dåligt med tid. Men jag kommer tillbaka.... Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
Margareta Kagebo Dahlgren

Så spännande med Kinesisk historia!

Svar: ;)
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Man kan knappt tro sina öron när man hör sådana historier, men så finns dessa fantastiska byggnadsverk som på ett eller annat sätt bekräftar historierna. Fantastiskt! Välkommen till Sverige, kram C

Svar: Tack! jag ringer dig!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress