Ann-Sofie

Läran om Fengshui
Dagens utmaningar, min kurs i Fengshui och ta foto för att förnya visum...tuff dag :).
 
Idag handlade kursen om utsidan huset, trädgården. Det finns mycket att tänka på. Gärna bör man ha en sjö eller vatten av något slag framför huset, berg bakom, träd på sidorna.... Träd är ju lättast att ordna, man bör tänka på dock att trädet på höger sida bör vara högre än det på vänster. Likaså om man har staket runt huset, gör det alltid något lägre på vänster sida, räcker med någon cm, behöver inte synas....Annars går det åt skogen med familj, förhållande och pengar. Det handlar mycket om pengar, titta bara på Bill Gates hus, det är riktig bra Fengshui, och se hur rik han är!!!

Mycket kan man lösa. Om det inte finns vatten framför huset, kan man antingen se vägen som ringlar (helst ingen rak väg!) fram som vatten. Annars är en pool bra, eller bara en damm, en behållare med vatten av något slag funkar. Vattnet ska helst röra sig, så man kan ha fiskar i  eller en liten motor av något slag?
 
Husets form är viktig, helst bör det vara regelbundna former, rektangulärt eller kvadratiskt är jättebra, ett runt hus är också bra fengshui. Om huset är format så att ett hörn liksom fattas så kan detta leda till sjukdom, skilsmässa eller annat. Vissa delar av huset hör till vissa familjemedlemmar: Pappa: nordvästra hörnet. Mamma: sydvästra, äldsta dottern sydost osv. Om sydöstra hörnet fattas är risken stor att äldsta dottern inte trivs hemma, och tidigt flyttar hemifrån. Om nordvästra hörnet fattas så kan man förstå om det inte går bra för pappan i sitt arbete. Fördelen är att ofta räcker det att köpa en stor vas och ställa strategiskt så löser alla problem sig:)
 
Jag raljerar lite.....vår lärare är mycket bestämd i sina åsikter och tror starkt på det hon säger....det betyder inte att läran om Fengshui bara är barnsligheter. Mycket är sunt förnuft, flöde i rummet, ljus, värme i lagom proprtioner, inte för varmt inte för kallt. Det är spännande att lära sig och jag tror jag kan använda en del tankar till vårt hus när vi kommer hem. Om ett rum är kalt och kyligt kan man tillföra saker som hör till eld och jordelementen.. Eld: solen, ljus, ull, rött, gult, djur.....Jord: växter, fyrkantiga former, keramik, stenar..... Lagom delar  från de fem elementen, trä, eld, jord,metall och vatten gör att rummet känns gott att vara i. Har du varit inne i ett hus som är designat efter Fengshui, så känner man ofta en harmoni!
 
På hemväg från kursen idag såg jag dessa hänga på tork!?
 
 
 
Jag tror att det är kycklingben....varför hänger de ute på trottoaren? Någon?
Bredvid dessa hängde också familjens tvätt....lila trosor denna gången.
 
 
Ha det gott i vårsolen, både i Sverige och i Kina!
Kram
 
Susanne

Intressant! Men att se vatten tycker jag är härligt och himlens ljus reflekteras i ytan, det gillar jag! De turkos pooler som ligger runtikring i vårt bostadsområde ger en härlig känsla även om det ännu inte är varmt nog att bada idem.
Du hade ju besök efter besök av goda vänner, och vi har haft både släkt och vänner här i omgångar.. Jag var hemma hos E i Gbg i veckan som gick. Nu i helgen åkte jag tillbaka med 4 kompisar och har visatrunt i CostaBrava med Dalimuseet t.ex. Här hänger varken trosor elrkycklingben ute- vilka enorma kulturskillnader du visar oss i din blogg! Så himla kul!
Har du instagram också? Visst det är helt ok med bloggen inklusive fotona men jag bara undrar?

Svar: Jag har instagram....skaffat alldeles nyligen, så inte riktigt hemma här än. Men mitt namn är anncor64. Jag o Anders skrev ett mail till er i helgen, har ni fått det?Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Anne Lindgren

Ser för kul ut med alla kläder... Charmigt!
/Anne

Svar: Vad säger du om kycklingen då?
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Fengshui ver kar jättespännande tycker jag!

Svar: Det är kul!!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress