Ann-Sofie

Vår i Sverige, hur är det i Shanghai?
Idag har Andreas och jag haft en helmysig dag. När våren och solen kommer då lever Andreas upp liksom de flesta av oss svenskar. Jag läste förresten i en tidning på planet hit om svenskar och hur märkliga de är som liksom avgudar solen så. Svenskar sitter nämligen med ansiktet mot solen och ögonen slutna så fort de får en chans. Idag gjorde jag detta! Vi åkte hem till Skogen (någon kanske tror vi bor i skogen....vårt villaomrråde heter Skogen) och fick sitta på våra grannars altan, så underbart!! Känns märkligt att sitta där och titta på sitt hus och inte kunna gå dit. Såg några växter som inte blivit klippta, fick lust att smyga dit och dra bort lite torra kvistar, men jag avhöll mig. Tänk om våra hyresgäster kom ut och hittade mig smygandes runt och dra upp gamla grenar.....kunde blivit lite pinsamt.
 
 
Vi blev bjudna på ljuvliga semlor och Andreas fick riva sönder en hel "Sköna hem" till minsta beståndsdel....ibland är livet toppen!
 
När jag nu på kvällen satt i bilen på väg "hem" till lägenheten i Bifrost, lyssnade jag på P1, de pratade om Kinas luftföroreningar och hur de kan finnas risk att dessa påverkar hela världsekonomin. De sa att Kina har det i särklass absolut största mijöproblemet i världen just nu....det finns fler länder med liknande och stor problemattik men Kina är allra värst. Experten som uttalade sig sa att han aldrig skulle bo med sin familj där, och också att många utbildade och ekonomiskt starka kineser flyr landet. Känns ju sådär :(.
 
Trots dessa domedagsord så längtar jag faktiskt just nu tillbaka till Shanghai. Det är härligt att träffa sonen och spendera tid med honom och jag kommer att gråta när jag åker, men det är lite jobbigt att leva i resväskan. Mitt liv och hem är nu i Kina, luftföroreningarnas land. Och resten av familjen är ju där. Ser fram emot sommaren, då hela familjen kanske kan var samlad i ett land? Split personality får jag för mig stämmer in på mig dessa dagar?  Jag kan ge begreppen splittrad och ambivalent ett ansikte! (Blir ingen bild på det :))
 
I morgon ska jag till jobbet igen och skaffa lite inspiration till Svenska skolan i Shanghai.
Kram
 
 
 
 
Margareta Kagebo Dahlgren

Så kul att se dig igen! Krama Andreas från mig på torsdag!

Svar: Ska jag!! Tack för en trevlig kväll och god mat! Vi ses snart, Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Åh så roligt att se Andreas! Han e allt sig lik :) Läser din blogg ibland. Ni lever allt ett spännande liv, fortfarande :) Ha det bra o hälsa alla! / Madeline Rasmusson

Svar: Ja, han sig mycket lik, lite större o starkare bara...Kul att du läser!Ha det gott du också med din familj....ser ut som du har det bra:)
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej krama Andreas från oss!
Du är ofta i Sverige!
Din blogg är najs!
Kram från Navata!
Suss

Svar: Tack! Jo, måste se till honom ibland... i USA var han ju med. Det är ganska jobbigt att resa så långt för bara en vecka. Men nu kommer jag inte hem förrän sommaren, o då ses vi väl?
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress