Ann-Sofie

Bilder från Hongkong
I Hongkong luktar det GOTT! Människorna luktar gott och i de stora affärscentrumen luktar det manlig parfym...säljer det bra? Vi gick i alla fall runt o luktade hela dagarna, vi är inte bortskämda med goda dofter här i Kina.... Men "bajshörnet" som vi kallar det, där har de rensat upp nu :). Vår närmsta korsning var tidigare en sophög, känns skönt att vara av med den...
 
Åter till helgens bravader, fick ju inte in några bilder förut, vi försöker igen.
 
 
 
Ett myller på gatorna. Det är lite exotiskt med skyltarna? Även om jag ser dessa dagligen slutar jag inte att tycka att tecken är på något sätt vackrare än bokstäver. På den svarta skylten med röda tecken, känner jag igen ETT det tredje från vänster som en gubbe, ser ni det? Det betyder "ren"= människa.... Reiden ren = svensk människa, var ett av de första orden jag lärde mig (wo shir reiden ren= jag är en svensk människa!) Jag lär mig annars inte tecken utan bara att prata, tillräckligt svårt :).
 
 
 

Många av gångvägarna i staden är ovanför gatorna, särskilt byggda vägar för oss som går, för att få plats gissar jag? Det är trångt i denna stad. Gatorna är smala, det finns inte mycket plats för annat än bilar, då har man löst det så här. Det regnar ofta, regnskogen är nära, så tak över gångvägarna är det också, skyddar ju även mot den starka solen förstås.
 
Ni ser kvinnorna som sitter på kartonger. Det är Hongkongs ayisar (hembiträden) på söndagar har de lagstadgad ledighet då träffas de på stan, på gångvägarna, spelar kort, äter tillsammans och pratar....De ser ut att ha det trevligt tilsammans, men skulle inte deras "arbetsgivare" ha råd att bistå med filtar eller underlägg att sitta på?
 
 
 
 
 
Vi tog linbanan upp till Budda! På vägen upp fick jag botat min värsta naturabstinens, visst är det vackert? Turkost vatten, palmer tjugo minuter tunnelbana från centrala Hongkong!! Men jag ville bada!!
På väg i linbanan dog kameran...batteriet tog slut, och extra batteriet låg kvar på hotellrummet.... Caroline hade sin kamera med, så ni ska få se bilder på Budda också, men inte idag. Måste väl ha lite kvar att locka hit er med :)
 
 
En kvällsbild också....båten kom tillbaka på kvällen igen. Undrar om den seglar fram o tillbaka här bara för att det ska se fint ut?
 
 
Jag o mina söta döttrar...nu ska vi ut o göra Hongkong by night!! Han bakom kameran också förstås :)
Kram
Caroline

Det här är tecknet för människa: 人 Tecknet du "kände igen" är tecknet för eld: 火 (huo) ... :P

Margareta Kagebo Dahlgren

Åååå tack för alla fina bilder och info om Honkong! Har varit sjukt nyfiken på era dagar där! Nu fick jag min nyfikenhet stillad lite!

Svar: Tack själv!!
Ann-Sofie Corneliusson

Kaffehörnan

Vad härliga bilder

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress