Ann-Sofie

Hongkong
Det var varmt och svettigt, vi gick och gick som man brukar när man är i städer på semester. Har träningsvärk i vader :). Hongkong är till skillnad från Shanghai bara backar och branta sådana!! Det var en härlig stad. En blandning av New york och London tyckte vi, med en stor touch av Asien förstås. Färgrik och full av liv. Kändes mycket mer intensiv än Shanghai, husen står tätare och vägarna är smalare, därför hörs trafiken mer. Överallt kan de prata bra engelska vilket gör att man känner sig lite hemma och bekväm. Internet var snabbt!! Yes!
 
Vi hann mycket på så få dagar. Det jag gillade bäst var nog att ta linbanan upp till en Giant Budda som "bor" högt uppe på en bergstopp, varför får man för sig att bygga en där? Det var en varm dag men vi fick se hav och berg , natur helt enkelt. Så nära en världstad!
 
 
Inte Ostindia men fin ändå :) gammalt möter nytt. I bakrunden Hongkongs skyline....som är större, längre men jag vet inte om den är maffigare än Shanghai!? Vattnet är dock finare, mer blågrönt än gult :)
 
Jag har försökt i två dagar att ladda upp bilder från vår lilla tripp, så ni ska få se. Nu tog det en halvtimma att få upp denna bilden här. Ni får fler bilder en dag när det går fortare, jag orkar inte!!! Bilder på Budda kommer också!
 
Vi hade en härlig helg, en avslutning på detta året känns det lite som. På lördag åker Anders på en snabbsväng till Göteborg i arbetet, när han kommer tillbaka, då åker jag hem för sommaren. Vi har några få dagar kvar tillsammans alla fyra i Shanghai. Till hösten är vi bara tre, två finns hemma i Sverige. Känns gott, trots allt, att Andreas får sin ena syster nära.
 
Nu avslutning på Svenska skolan, Den blomstertid nu kommer och Idas sommarvisa!
 
 
 
 
LIENE

Vacker bild!
Älskar när gammalt möter nytt i arkitektur och så.

Jessica

Vilket resmål rekommenderar du mest? :)

Svar: Vill du ha tips på resmål i Asien? Eller Kina? Storstäder eller vackra stränder? I Asien finns verkligen allt!! Själlv gillar jag nog mest stränder o turkost vatten, då är Malaysia fint!
Ann-Sofie Corneliusson

Alina

Fin bild :)

Louise i Italien

Vad häftigt att du bor i Shanghai! Älskar att läsa bloggar från andra utlandssvenskar! Hong Kong verkar har varit toppen! :)

Svar: Vad roligt! Skriver du blogg från Italien? Var i Italien, jag älskar det landet!
Ann-Sofie Corneliusson

Julia

Häftigt! Låter som en stad man ska åka till om man vill ha bra backträning...

Sofia

Vilken härlig bild :D

Veronica

Vad fint!

Catarina G

Spännande att höra om er resa till Hongkong och återigen dessa blandningar, gammalt /nytt, stad/ natur. Kram C

Svar: Ja, Hongkong var fint. Gillade blandningen av exotiskt, storstad men även natur!
Ann-Sofie Corneliusson

Amanda [SPONTAN]

Lät som en härlig stad :)

Longevity - en blogg om hälsa

Fantastiskt gammal skepp :-)

Marie Bergman

Åh vad kul! =) Vill också åka dit! =)

Svar: Det var häftigt! Såg på din blogg att du varit i Dubai, måste vara fantastiskt också? (Fin blogg) Världens högsta byggnad, lyser den på kvällen? Här i Shanghai bygger de just nu på en byggnad som kommer att bli världens näst högsta (efter Dubai) jag tycker den är hög! Hongkong är ett måste :)
Ann-Sofie Corneliusson

Louise

Så fin bild!

fotografvesna.se

vilken underbar bild!

Robex Lundgren

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

Margareta Kagebo Dahlgren

Så härligt att ni har haft det bra i Hongkong. Har tänkt så mycket på er! Skall bli så roligt att få lite mer detaljer! Hälsa Anders att det är jättejobbigt att ha bondgård! Hahahaha.....

Svar: Har förstått att det är stressigt :). Hongkong var härligt!
Ann-Sofie Corneliusson

Jessica

Tänkte mest om du hade ett land/stad/strand du rekommenderade lite extra :)

Svar: Var inne på din blogg också, underbara bilder! Sillvik...det som ligger söder om Göteborg? Skulle nog rekomendera Hongkong då, här kan de engelska, det är storstad med hög puls (häftigt!) Men finns också båtturer till öar och vacker natur nära!
Ann-Sofie Corneliusson

Viola

Vilken härlig upplevelse ni verkar ha haft! Min man var i Hongkong första gången ca. 1986 och det är en av hans verkliga favoritstäder, vilket han gärna pratar om!

Svar: Hongkong var verkligen en häftig stad, hög puls, bra shopping, många restauranger plus vacker natur nära, gillar!!! :)
Ann-Sofie Corneliusson

Elina

Vad fräckt med Hongkong och resa!! :D

Susanne

Fint foto- värt uppladdningstiden! Vill gärna åka till HongKong!
Ikväll var jag på Gospelkonsert- det har jag saknat under två terminer pga utlandsvistelse men nu i augusti återsnmäler jag mig!
AC är välkommen hem - till oss!

Svar: Ska säga till honom det!! Ses snart! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Katta

Fin blogg kolla gärna in min blogg kram :)

Svar: Hej! Kollade in din blogg, fin!! Jag gillar också Victoria seacret :) Handlade en del där i i Hongkong....mina döttrar också. Grattis till ny telefon!!
Ann-Sofie Corneliusson

Anette

Vilken jättefin bild.
Kul att hitta en bloggare som beskriver sitt liv här i Asien.
:)

Jessica

Tack skulle va kul att åka lite längre ngn gång :) Roligt att du tyckte om dom :D Sillvik är en strand på Hisingen här i Gbg

Marie Bergman - Om livet på Cypern

Ja Dubai var fantastiskt! =) Burj Khalifa lyser lite på kvällen, men inte så mycket. Hade varit coolt om den kunde lysa i olika färger eller nåt =)

Louise i Italien

Ja, det stämmer! Jag bor i Milano, så det är väldigt mycket Italien i min blogg! :)

milina.blogg.se

så härlig bild!

Victoria Tholerus

Åh vad fint jag vill också dit! Min pappa var där för några veckor sen!

isa

vilken härlig bild! mäktiga byggnader!!

Emilia - Mitt liv i Sydney

Åh, vad härligt! Jag åker till Hong Kong på söndag så jag är mitt uppe i planering av aktiviteter. Är det något mer än Victoria Peak, Sky Line banan och Big Buddha som man inte får missa? :)

Svar: Man kan ta båtturer till öar som ligger nära det sägs vara mysigt. Åka upp i det höga tornet på Kowlonsidan, baren är den högst belägna baren i världen sa någon... Finns nog massor mer. Härligt för dig! Ha det bra !
Ann-Sofie Corneliusson

Emilia - Mitt liv i Sydney

Tack för tipsen! Ska definitivt upp i den höga baren och njuta av en drink till den fina utsikten. Får spana in lite båtturer också, vore kul att se lite utav de andra öarna. Tack igen!

Stickan!

Vilket otroligt vackert skepp :-)

Robex Lundgren

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

Alina

Har alltid velat åka till Kina, verkar va så vackert där :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress