Ann-Sofie

Time flies....
Vart tog tiden vägen? Den bara gick?! Ett helt år har nästan gått sedan vi flyttade till Kina. Det var många år sedan jag levde så här mycket. Både upplevelsemässigt förstås, men också känslomässigt. Fortfarande svallar känslorna fram och tillbaka. Ena dagen: Oj, vad spännande det här är, vilka trevliga, intressanta människor jag möter! Jag får se och vara med om så mycket, jag är så tacksam att vi fått denna möjlighet. Andra dagen: Jag längtar hem! Hem till frisk luft, rent vatten, mitt hus, min båt och mina vänner. Eller rättare sagt växlar känslorna ibland flera gånger på samma dag.
 
Snart kommer jag hem, 11 juni åker jag hem för att fira sommar ända fram till 2 september. Hoppas på en bra sommar. Men jag är jätteglad att jag ska tillbaka, jag är inte klar med Shanghai, mycket kvar att se, göra...köpa :)
 
 
Idag hade bokklubben träff. Vi pratade om boken "Kejsarinnan Orkide", boken bygger på sanning om Dragonlady, den sista kejsarinnan av Kina. Denna kvinna har ryktet att vara oerört grym, men denna bok är skriven utifrån hennes perspektiv och man gillar henne!  Efter bokprat o lite annat prat också :) tog vi lunch i Tianzefang, mysiga gränder där solen idag flödade!
Vår servitör bjöd på svenskt godis, saltlakrits!! när han fick veta att vi var svenskar. Jättegott!!
 
 

"Klockan slog elva.
Ingen brydde sig.
Så den gick.
Klockan alltså.
Den gick. Och tiden.
Tiden gick ut.
Fast den var inne.
När tiden är inne
kanske den är ute.
Tiden kanske har gått.
Ut.
Så gör den ibland.
Tiden går ut.
Men den går aldrig in igen.
Ändå är tiden inne ibland.
Plötsligt är den bara inne.
Hur kom den in?
Vi förstår inte hur det gick till.
För vi lever under tiden.
Hela tiden.
Kanske ska man låta
tiden vara.
Och låta den gå.
Ut.
Men om tiden har gått ut
kanske vi måste gå ut
och leta efter den.
Och leta genom tiderna.
och då kanske vi hittar
en annan tid.
Som inte är vår.
Eller också så hittar vi
väldigt mycket tid.
Så att vi får tid över.
Då kan vi ta in den
tiden.
Och så kan vi sitta där
och titta på den.
Och säga:
Nu är tiden inne."

Margareta Kagebo Dahlgren

Shanghai - vilken häftig stad! Längtar tillbaka, så mycket att uppleva!!!

Svar: Vad kul att du gillade det :)...Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Anne

Tack för tidsdikten! Kul att du kommer hem i sommar!

Susanne

Tiden rinner iväg. Men är inte i vägen. Att snart ett år gått! Längtar efter att ses! Tänkvärt om tiden! När lär sig ett år gå? Åren går.... Så det gäller att fånga dagen! Det gör du i Shanghai! Kramar från ett regnigt Göteborg!

Svar: Jag tror han gjorde den dikten Claes när vi var på deras show? Den är sååå bra! Hoppas jag kan fånga dagen även i Sverige i sommar och du med! Vi ses, Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress