Ann-Sofie

Söndag är söndag var i världen du än befinner dig....
Det är något konstigt med söndagar, tiden går liksom långsammare på söndagar än andra dagar, eller? Jag jobbar inte, borde inte ha någon söndagsångest? Dessutom är det Moonfestival här nu, Anders är ledig i morgon och vi ska äta mooncakes hela dagen! Ändå känns det i kroppen att det är söndag idag, kan inte riktigt beskriva hur? Lite sentimentalt på något sätt, varför?
 
Igår var det första lördagsdrinken för mig, tillbaka och träffa Shanghaisvenskar igen! Lika trevligt som alltid! Det kan låta lite illa eller överdrivet lyxigt att gå ut varje lördag och ta en drink på stan. Men här ses vi så, svenskar i Shanghai är vår familj här och nu. Man måste inte ta en öl eller vin heller, ice-tea är gott nu när det är så varmt.....Men ärligt! Hur många av er hemma tar inte ett glas vin på lördag kväll? Oftast hemma kanske, men ändå? Bakrunden vi har där vi sitter är ändå ganska häftig:
 
 

Moon festival är lite Kinas svar på Thanks giving. Den femtonde dagen i den åttonde månden efter det Kinesiska nyåret, det är denna helgen!  Man firar den vackra fullmånen och att skörden är bärgad. En familjehögtid där man lite extra ska tänka på att vara tacksam.....
Mooncakes kan köpas överallt, jag har inte smakat någon som jag gillat ännu, de liknar lite maränger med fyllning i. Tror vi hoppar det i morgon :). Kanske måste jag smaka på någon, min kära Kinesfröken kommer för att undervisa mig i morgon, finns risk att hon har rmed några månkakor (hoppas inte). Det värsta är att den lilla kinesiska jag lärt mig under förra året är borta! Vi får börja om! Undrar om haft sämre elever någonsin!?
 
Till veckan som kommer, drar alla aktiviteter igång igen. Bok-klubb, Mahjongspel, svenska skolan mm. Livet rullar på för "Real housewife of Shanghai".
Ha de!
 
Ps inte konstigt att ingen sett eller kommenterat.....glömde publicera?! Alltså gårdagens :) Ds
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anders

Hej, klart vi tar lite vin på lördag om man äter något gott. Hälsa Anders från Anders.

Svar: Har hälsat Anders, han hälsar tillbaka!! Nej eller hur vin är aldrig fel, men vi får lära oss göra Basildrops också, eller hur?
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Ser att du är "hemma" igen. Kul med andra traditioner. Har haft tolksamtal idag när jag förklarat för en ny förälder att förskolan är stängd på röda dagar tex jul. "Vaddå jul? hur ska jag veta när det är"? Visst är det gott med ett glas vin, men det skulle allt smaka bra med lite Basildrops också!! kram C

Svar: Det är svårt att veta helgdagar i ett annat land. Vi får lära oss göra basildrops! innnan nästa sommar?!
Ann-Sofie Corneliusson

Anne

Härligt att vara tillbaka, låter det som!

Svar: Det är det! Hemma igen liksom...
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej! Jag skulle säkert gilla Mooncakes - de är säkert jättesöta!
PS Kolla mail, vi har datum nu! DS

Svar: Några är söta andra är det kött i ;( eller grönt-te-massa ;(.Ni ska snart få inbjudningsbrev, lovar!!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress