Ann-Sofie

Det känns som att cykla på en trehjuling!
Jag är lång, de är korta här. Min cykel som jag köpt, är mycket liten. Anders och jag cyklar med krokiga ben, det ser förmodligen väldigt skoj ut. -Ja, det är vuxencyklar...inte barncyklar!
Men vi tar oss längre bort nu när vi rullar fram i värmen i stället för att gå. En kvart utomhus är vad man klarar, och vår radie kring vårt hus har ökat med nästan en kilometer gissar jag.
Idag tog vi oss till avokadotanten som säljer fina frukter och grönsaker. Dessutom har hon en del livsmedel som vi västerlänningar vill ha och som är svåra att hitta annars, creme fraiche, ost, pasta mm. Dit kommer jag att cykla regelbundet!
Helgen har varit lugn, en blomstermarknad åkte vi till igår och fick köpt två träd! stora växter att ha i lägenheten!
Synd att jag inte kan ta med dem hem till Sverige sen, riktigt stora och fina växter för 200 RMB (=200kr). Men vi vet inte om de överlever min hantering förstås....
På tisdag åker vi till Mogashan, upp i bergen, där de odlar te på sluttningarna. Ska vara vackert, lungt och nyttigt för själen, rapporterar vidare om detta stämmer senare i veckan. Det jag ser fram emot är fem grader svalare (sägs det vara) och pooler med källvatten utomhus att svalka sig i!
 
 
 
Ser ni hur stolt / tuff jag är för min nya cykel? Korgen tar jag med hem! 
 
 
 
Anders är lycklig, har köpt fräscha grönsaker!! I avokadotantens lilla "hål i väggen".
 
 
 
Ser ni vad som finns i dessa små burar? Det gröna som sticker ut är bönor, mat till husdjuret. Man kan köpa dessa burar med innehåll på blomstermarknaden, för att ta hem.
Det är syrsor! Man tar in dem, oftast fram på hösten, för att de ska leva längre, men också för att de ska spela inomhus och ge en känsla av att ta in naturen i hemmet. Ett himla oljud skulle jag säga... Det är så mycket som är annorlunda!
Nu är det snart dags att skypa med Andreas, hoppas jag klarar det utan att börja gråta igen?
 
 
 
 
 
 
 
Pernilla Klang

Härligt att läsa om era strapatser! Vi börjar nå slutet på vår tre veckor långa segelsemester. Ligger under helgen på Malmön o njuter av salta bad o god mat! Kram till er alla fyra

Svar: Ni måste haft det underbart i år!? OM du visste hur mycket jag saknat Bohuskusten i sommar! Hoppas vi får en höst här som gör det värt det!Ha det bra på Frida nu i höst! Kramar
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Jag saknar min stora Hibiskus som jag köpte för 30 rmb och citrusträdet vi köpte för 80 rmb.
Kolla också när ni är hos avocadotanten om hon har oxfilé, hon kan ha det ibland till mycket bra pris.
Ta det försiktigt när ni cyklar, jag vågade inte göra det under mina år där pga riskerna du nämnde, det gäller att ha trippelkoll. Tunnelbanan är super, lätt att hitta i, du kan även hitta stationskartor på nätet för att se vilken uppgång du ska ta om du vill ha det klart för dig innan du åker.
Tips, historiska museet i bottenvåningen av TV-tornet.
Jättebra att åka till Mogashan, frisk luft och lite svalare.
/Monica

Svar: Tack, massor av bra tips! TV-tornet, menar du det med "bollarna"? Ska definitivt kolla oxfile. Vi kanske är tokiga som ger oss på att cykla, det är verkligen livsfarligt...men känns lite friare? T-banan har vi börjat undersöka, verkar bra. Synd att du inte bor här nu.... /Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Hej!
Just det, tornet med bollarna.
Det är kul att läsa dina betraktelser och återuppleva dem, eftersom det blev vardagsmat efter ett tag. Jag måste erkänna att jag skulle gärna ta en tur dit i höst, men inte bo där igen.
/ Monica

Svar: Kanske ska du passa på o åka med Anne? prata med henne!
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Jaaa nu har ni en annan miljö att cykla i än "cykelsläpningen" på Koster!
Det blir säkert så med era andra strapatser också, de blir roliga historier efter ett tag . Kul att läsa om era möten med det kinesiska livet. Väldigt annorlunda .. för oss men helt naturligt för dem. Det ger nya perspektiv på livet! kram C mfl

Svar: Jaa om du visste, det ska bli så kul att visa er!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress