Ann-Sofie

Dimma över Shanghai
Mingla är en konst....jag önskar jag var bättre på. Många här i Shangahi är experter på detta område. Jag vill verkligen, men kan liksom inte ! Bara så där komma på intressanta samtalsämnen, med människor jag inte mött. 
Jag tror att jag kan prata, jag har många starka åsikter inom vissa områden. Att sitta ner över en kopp kaffe eller lite mat, där det är bestämt att vi ska umgås, det är inga problem! Även om jag inte känner dem så väl. Men att gå omkring och lite "random"  bara hoppa på nån man aldrig mött o börja prata. Hur gör man? Vad säger man?
Det blir att jag liksom "hänger" på dem jag känner till, stackarna...
 
Jag var nämligen på ett release-party för en kokbok i  går kväll. Svensk mat, goda recept översatta till engelska och kinesiska! Man kan ge sin ayi så kan hon laga svensk mat! Jag köpte två! En till mig, och en som present till ayi. Jag ska be min kinesfröken skriva ett brev och förklara att meningen är att visa svensk mat för henne, hon kan prova hemma i sin familj om hon vill....eller till oss om hon vill. Men vi gillar hennes mat!!! ska jag framföra och att boken mest är en rolig grej. Tror ni att hon kan ta illa upp?
Release-partyt var ett mingelparty, även fast det fanns vin så var det lite jobbigt, som tur var hade jag med mig två trevliga svenskar att "hänga" på :) Tog också ett extra glas vin, men blev inte modigare för det. Vågade inte ta fler, då är risken den att jag skämmer ut mig....livet är alltid en balansgång. Gick ganska tidigt, kanske smet jag rent av?
 
Ska jag ge upp det där med mingel eller ska jag träna mer?
 
Idag var det Mahjong igen...vann en gång. Börjar verkligen kunna spela på riktigt nu, när jag ska räkna poängen måste jag ha fusklapp fortfarande dock.
 
Vi har bestämt att köpa en luftrenare nu!  Vår chaufför har prutat ner priset så i morrn slår vi till. Caroline som har en snäll astma hemma, har börjat rossla... inte jätte bra. Till och med Frida som aldrig haft något ditåt låter i bröstet. Luften har varit riktigt dålig här ett tag nu, hoppas det vänder snart. Tur att vi ska härifrån ett litet tag o andas ren luft!
 
Bild nedan... "dimma över Shanghai" inte lutzen (skulle va tyskt y)
 
 
 
 Ser ni att jag dekorerat balkongräcket med fuskgran? Dimman ligger tät, det är inte dimma! bara dålig luft...
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Catarina

Kul med kokboken det blir säker en bra present till er ayi, särskilt om hon får ett medföljande brev. Mingla på du, när du känner för det, ibland måste det väl vara kul?
Kul att läsa dina beskrivningar av den kinesiska julen och hur in kan anpassa ert eget julfirande. Usch vilken luft inte bra! Kram C

Svar: Hej! Pratade med Fredrik häromdan, kul :). Ser fram emot att få hit er! Tror att luften är bättre när ni kommer, vintern är värsta tiden säger de. Ibland är det kul att mingla....när man känner några fler.... Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Fy va' läskigt med denna dåliga luft. Är det för att de börjat "värma" upp sina lägenheter?
Det där med att mingla är en svår konst. Träna mer o kom ihåg att du har mycket att ge o att dela med dig av!!

Svar: Tror att kolkraftverken gått igång samtidigt med stillastående luft....för de värrmer INTE upp sina lägenheter, de har inte någon värme i sina lägenheter, lever i kylan. Idag ska jag köpa en luftrenare, så får vi vara inne och vänta på bättre tider :(
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress