Ann-Sofie

Ren luft inne, åtminstone!!!
Nu har vi blivit med luftrenare!!! Känns så skönt att veta att inomhus kan man andas i alla fall....
 
Tänk vad jag tagit för givet ren luft och  rent vatten. Jag har vetat, man har läst att det inte är sjävklart och visst har jag ibland tänkt när jag kommit ut på sjön  -Åh härligt med havsluft!  eller efter en svettig promenad... -Gott med vatten!
Men efter de senaste dagarna har jag omvärderat hela begreppet luft. Luft är inte självklart något man borde andas :)
 
Beslutet var taget, nu åker jag idag, för att köpa en luftrenare, svensk design! Blueair, Nr 503. Kostar rätt mycket och inget man behöver i Sverige. Förut har jag tänkt, vi ska inte bo här så länge, en begränsad tid med dålig luft, kan väl inte vara värre än att röka ett par år? Jag har ju aldrig rökt. Inte vill jag lägga pengarna på något så onödigt?  Men luften har för varje dag bara blivit värre o värre. Det går inte längre.
 
I alla fall, vår chaufför kör oss till det lilla kontoret som säljer den eftertraktade produkten. Chauffören gjorde redan igår en deal med en gubbe på firman. Vi kommer fram tio i elva (hade bestämt möte kl 11) och det är jättelång kö!!! förstås, borde ju ha fattat att inte bara var vi som ville ha en sån? Apparaten vi redan dealat till oss, var såld! (någon har betalat mer...) Fick köpa en storlek mindre istället, men då måste du först stå i kö för att få ett kvitto, en ny kö för att betala, till sist i en kö till för att få själva apparaten. Om du inte har casch....då går du före. Alltså ut och jaga bankomat (ATM) i denna luften! Jag sprang säkert en kilometer fram o tillbaka, var helt yr i huvet efterråt, mådde illa som om jag stått o andats ur avgasröret till en gammal SAAB (pratar 60-tal). Skojar inte, jag känner mig påverkad av något, har inte provat att sniffa, men gissar att det är något liknande?
 
Nu har vi en Blueair!! Fin är den? Nu har den stått på mer än en timma, illamåendet har börjat lägga sig och huvudvärken är borta! Ska inte börja sniffa heller!
 
 
När vi nu ändå pratar ren luft o rent vatten så kan ni ju få se en bild på vår vattenautomat också. Vi köper vatten, två flaskor i veckan ungefär, för vi vill inte dricka vattnet ur kranen, fast de säger att det är filter och ska vara ok....frågan är i och för sig vilket vatten vi köper? Man vet inte så noga här.... Så ni där hemma, njut av vattnet i kranen o luften där ute!!
 
 
 
 
 Vår vattenautomat står i vår lilla tvättstuga bland annan bråte, precis innanför köket. Man kan välja kallt eller varmt vatten, praktiskt om man vill ta sig en kopp te lite snabbt, vilket jag tror jag ska göra nu!
Ska hålla mig inne resten av dan och vänta på bättre väder! Hur har ni det, hemma i snöstormen?
Om två veckor kommer jag hem!
 
Kram
 
 
 
 
 
Catarina G

Ja det är mycket man tar för självklart, man ska nog vara lite mer tacksam för både det ena och det andra än vad man är. Bra att ni fått luftrenaren nu. Härhar Sverige (iallafall här) klätt sig i vinterskrud. Vackert är det även om skottningen inte är så kul, får se hur länge det varar. Har bla. läst reseguide om Kina idag. Kram C

Svar: Bra att ni förbereder er :). Nu är vi kompisar på skype också!
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Fy va' jobbigt med så dålig luft. Ja man saknar inte kon förrän båset är tomt, som min pappa sa!

Margareta Kagebo Dahlgren

Visst är det synd på ett sådant fint ställe som Shanghai! På sommaren kan man inte vara ute - då är det för varmt och på vintern kan man inte vara ute -då är det för dålig luft! Ha det gött trots allt!

Svar: Jaaa, det finns fina dagar också....måste påpekas!!!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress