Ann-Sofie

Bara 33 gr varmt!!
Hej, ni som läser....idag är fredag och det är bara 33 gr varmt ute! Härligt, det innbär att jag nog orkar ta en promenad bort till den mysiga gatan Anfu road och ta en kaffe om en stund. Troligen något kallt att dricka också.
Har fått höra att detta är en gata där många västerlänningar håller till och de "fräcka" kineserna. 
Finns spännande inredningsaffärer, mysiga cafeér mm. Caroline tyckte jag var jätterolig när jag plötsligt utropar, Åh, en ostaffär! Det var tvålar....
 
 
 
Här ser ni en av mina söta flickor promenerande på Anfu road, kan ni gissa vilken? Inte så svårt för oss... men här tror de att de är tvillingar och kan inte se skillnad på dem!
Chauffören sa till Anders -girls...beautiful! -Sa han inget om din fru? undrade jag...nej.
 
Måste berätta en annan rolig detalj. Vi har sett flera kineser, oftast äldre män, gå omkring på gatorna i pyamas! Ni vet sån rutig? med långa armar och ben, min pappa hade sån när jag var liten, inte på senare år dock. Vi har tyckt det var konstigt, vi har tänkt att de kanske inte tycker det är pyamasar? utan sköna bekväma kläder? Nu har jag fått veta, det är fint att gå runt på gatorna i pyamas! det visar att man har så mycket pengar att man inte behöver jobba utan kan lata sig hela dagarna. Kulturen är så annorlunda vår!
 
 
Alla skyltar här i stan har både kinesisk text och engelsk...som tur är. Jag tror inte så är fallet i Japan? har förstått att det är ännu svårare som utlänning där.
 
I morgon lördag ska tjejerna på någon utflykt med universitetet. Så jag och Anders tänkte också passa på att åka och se oss om. 
Till en "by"!!! en liten "village" där bara ca 10 miljoner bor.... Suzhou.
Denna by är känd för sina vackra trädgårdar, kanaler och museum. Det finns ett silkesmuseum som jag tycker hade varit spännande att se. Man kan får se, levande silkesmaskar och hur de producerar silket till färdigt tyg.
Detta har man tydligen gjort i 4000 år! Hoppas man får ta kort!
Söndag tänkte vi sightseinga i Shanghai, hop-on hop-off buss om vädret tillåter.
 
Kanske hinner jag inte skriva förrän måndag? Är bra att ha något att göra då också. Anders åker till Malaysia Kuala Lumpur på söndag kväll kommer "hem" onsdag natt. Tur att jag har tjejerna här, men måste erkänna att jag panikar inför att vara ensam och utlämnad här i tre dagar!
Ha det gott alla!
Maggan Kagebo Dahlgren

Åååå så mycket spännande du får se o va' med om. Helt fantastiskt! Jag hoppas också att du får fota så vi kan få se. Är nu på väg till italy om än bara kommit till Laholm så det är en bit kvar :-)) kram o tack för att du skriver o berättar om allt roligt ni får uppleva. Kram Maggan

Svar: Jo, har sett att du är i Italien, det ser härligt ut, inte lika varmt som här hoppas jag?Har tagit massa bilder igår som jag tänker lägga ut i morrn.
Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Åsa

Vad spännande allt låter, dock lite varmt:-) hur går det med dagliga simturen i poolen? Idag ska jag lämna killarna hemma för kusinträff i Hunnebo. Ska bli mysigt men lite konstigt att lämna Casper för första gången. Hoppas museet blir spännande. Kram

Svar: Det var spännande ska lägga in bilder och kommentarer på detta i morrn. Hoppas Hunnebo blir trevligt och att du kan känna dig lite ledig från bebisar!Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Ulrika Almer

Precis som du inte är van att blogga, så är jag ovan att läsa bloggar. Det tog ett tag innan jag hittade alla dina inlägg. Det var länge sedan vi hördes, men oj vad kul det ska bli att få följa dig och din tid i Kina. Det måste vara en hel del svenskar i Shanghai, flera som tidigare jobbat på SAAB är där som konsulter, bla. en kompis till oss. Han har däremot inte sin familj med, så tyvärr ingen svenska jag kan förmedla kontakt med. Jag tycker ni är modiga och jag förstår verkligen att du kan känna dig ensam så här i början. Vilken lycka att era två döttrar är med! Självklart kommer du att träffa andra i liknande situation och knyta kontakter med dem, håll ut!
Det var så länge sedan vi hördes av, jag skriver lite längre fram på fb till dig och berättar lite om hur vi har det. Kramar från Ulrika

Svar: Hej Ulrika!Oj vad roligt med en kommentar från dej. Det är nog så att de flesta lämnar värmen i juli och augusti för att åka till Sverige. Har kollat upp lite aktiviteter som expats har för sig här. Det verkar köra igång först i september, så ja, jag för hålla ut lite! Vi försöker åka på lite utflykter på helgerna och till veckan ska jag som du kanske läst assistera som engelskalärare i en kinesisk skola. Framöver kan jag nog ta klasser själv, men vill gärna kolla in nivån först. Om du vill, vilket hade varit roligt så skulle du kunna maila mig istället...lite mer privat än Fb [email protected]
Hade ju varit roligt att "prata" lite Lysekil med dej :)
Kram och tack för kommentarer Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej! va skoj att läsa ett nytt inlägg, och det låter som du har en rolig insiktsvinkel på dina intryck! Fina bilder!!
Det man svarar här läser alla eller hur? Men nu skriver jag om oss ändå här.... Just nu är vi i Hjuvik efter en oerhört intensiv 2 dagar resa till Katalunien, puui! Måste köpa ett nytt kylskåp, men till slut kom det på plats INNAN hyresgästerna anlände! Jag fick cyklat en sväng och det var nog bara 30 grader i solen där!
Kan du ta ett kort på era fönster om du inte gjort det, jag bävar för utsikten och vill vänja mig i tanken om vi kommer och hälsar på i framtiden! Kramar

Svar: Bilden i mitten på min första sida är utsikten från vardagsrummet! Du lär får svindel, jag blir yr gång jag gång.Du får stanna inne i värsta fall :)) Ser jättemycket fram emot att få hit er!!
Kram o hälsa handyman, Daniel (som kom in i kamlmar?!) och Elli.
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress