Ann-Sofie

Helgen och några bilder från gatan där vi bor!
Helgen har varit omtumlande. I fredags var vi som jag redan berättat på läkarbesök med Frida. Det kanske var bra att det behövdes? Vi blev nämligen påminda om att försäkringar är bra att ha, och att ha koll på!  SCA hade missat att ge oss kort på vår medicinska försäkring. Nu fick vi våra kort alla fyra och Fridas läkarbesök och hennes medicin blev gratis (för oss). Nu har vi koll på det.
 
Lördag var vi bokade på den fantastiska restaurangen Mint. Utsikten var slående och maten enastående.  Började kvällen med en mojito, den var stark...Till förrätt åt jag någon slags torskknyten, de smakade som mammas fisksuffle´. Lite intressant är det ju att gå på exklusiv restaurang och äta mat som smakar som mammas? Huvudrätt blev en köttbit (blir inte mycket kött annars här) och ett rött Italienskt vin supergott! 
 
Restaurangen har någon slags klubb som de försökte värva oss till....kostar pengar och det man får är en flaska champange på sin födelsedag. Värt? Nej tror inte det. Men vi blev bjudna på ett glas bubbel och en fruktshot, det tackade vi inte nej till.
 
Söndag så, igår. Fick jag sammanbrottet Allan. pratade med Andreas på Skype....oj vad jag längtar efter honom!
Försöker säga till mig själv att på sommaren brukar vi vara ute på sjön ett antal veckor och då ser jag honom inte ändå, så skulle det ha varit nu förmodligen? Det var bara lite drygt en vecka sen vi sågs....men när blir det sen? Vi är så långt bort....trodde inte det skulle vara så här jobbigt!
Hoppas att jag snart kan börja njuta av de upplevelser vi får här, de är unika, jag vet. Men ärligt jag önskar det var semester och vi skulle hem om en vecka! Låter jag otacksam?
 
 
 
Utsikten från Mint.
 
Igår, innan det stora utbrottet tog vi en promenad i värmen runt vårt kvarter, nedan några bilder från det.
 
 
 
 
 
Man ser ofta kineser som sover...
 
 
 
 
 
Vet inte riktigt vad de vill säga med skylten? Skaffa egen nyckel! kanske?
 
 
 
 
 
De hänger ut sin tvätt längs trottoarerna, undrar om den torkar i den fuktiga luften?
åsa

vad kul o läsa om o se lite från er nya vardag!!!

Svar: Heeeej Åsa! glad att höra av dig! Fick du min mailadress: [email protected] ?Skoj om du mailar och skickar lite bilder på "busungarna" om du får tid.
kram moster
Ann-Sofie Corneliusson

Gun Engström

Hej!
Så spännande att läsa om Dina upplevelser! Har tänkt på Dig väldigt mycket och hoppas att ni får en härlig tid i ert nya land. Förstår att det känns skönt att flickorna kommit. Det skingrar tankarna lite och gör att man är sysselsatt, eller hur? Anders har ju sitt arbete att gå till och för Dig gäller det att få vardagen innehållsrik på annat sätt. Kulturen måste vara spännande? SWEA finns väl i Shanghai? Det känner du väl till? Det roligaste är ända att försöka lära känna den inhemska befolkningen på något sätt. Förstår att humöret hoppar upp och ner, men Sverige finns kvar och tiden går så fort! Jag känner igen mig i mycket från vårt korta besök i Singapore - hemhjälp, "hissmannen", maten, ätpinnarna, pool, säkert "dofter" (?) boende och annat. Kul att se på bilderna! Jag kommer att följa Dig hela tiden! Kram och hälsa alla! PS. En tidigare chalmerskompis till Magnus är chef på IKEA i Shanghai. Hans fru heter Ingrid och själv heter han Janne Hälsa om Du stöter på dem (det finns ju inte så många människor i Shanghai).

Svar: Hej Gun! saknar dig, du borde ha varit här med mig! Har kollat SWEAS hemsida, det verkar som om de bara finns i Hong Kong? Får titta närmare på detta.I
dag ska jag gå på en introduktion om volontärarbete. De arbetar med skolor för mindre bemedlade kinesiska barn. Berättar om detta i bloggen i morrn. Hopppas man kan knyta lite kontakter där!?
Är du säker på att Sverige är kvar? Saknar kusten mest tror jag, är du i Fjällbacka nu? Ha en bra semester!
Det är kul om några följer min blogg lite, då har man liksom en anledning att skriva och någon att rikta sig till. Kram Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Kul att se dina fina bilder. Vrför sover kineserna på gatorna? Vad betyder SWEA? Kramiz maggan o hoppas du mår bättre nu!!

Svar: Varför de sover vet jag inte, men det är varmt? De sover överallt, på Ikea var det ju bekvämt.... SWEA kan inte exakt men något...swedish women abroad-förening.kram
Ann-Sofie Corneliusson

Anne Lindgren

Jättefina bilder, och roligt att läsa om er och dina tankar! Fortsätt skriva! Jag ska prata med Monica lite här om dina funderingar, och hör av mig igen på Skype! Kram! /Anne

Svar: Tack! Ska lägga ut något nytt idag... jag är ju inte så van med detta så det tar lång tid för mig att ladda ner och lägga ut bilder. Men jag lär mig!Kram hörs på Skype
Ann-Sofie Corneliusson

Maggan Kagebo Dahlgren

Förstår att du är trött idag. Men jättenyfiken på ditt nya projekt! Hur bar första dagen.

Svar: Det kommer, tar lite tid för mig att få ut saker på bloggen. Var inte hemma förrän efter kl 6 igår orkade inte då.
Ann-Sofie Corneliusson

Elisabet Corneliusson

Hej där borta!
Hoppas allt är bra med er och att vardagen funkar.
Vi kom hem ifrån vår roadtrip genom Tyskland och Frankrike i söndags. Avslutade resan i Halmstad hos vänner och Gyllene Tider.
Nu har vi Erika och Adrian här och ska ut till Grebbestad med husbilen.
Ska bli så spännande att följa er vistelse i Kina.
Hälsa hela familjen!
Massor av kramar från Mimmi

Svar: Ser er allt på facebook ibland. Även Erika o Adrian. han är sååå söt! Hälsa Erika, Adrian och Grebbestad. Jo, det kommer säkert att bli bra med tiden, men det var mycket större chock att flytta hit än jag väntat mig. Går inte att jämföra med USA. Så Kommer ni till hösten eller på jullovet?
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress