Ann-Sofie

Jobba i kinesisk skola?
Var på volontärintroduktion igår. Bara att hitta dit var ju en historia i sig!
Hade fått en adress på mailen, som chauffören fick. Han släppte av mig utanför och skulle hämta fyra timmar senare. Inga skyltar, inte en enda människa som ser ut som de skulle till samma som jag. (Hur skulle de se ut förresten? det visste jag ju inte).
Jag går in genom dörren till ingång 8, som det stod i mailet. Ingen där!! Hittar ett kontorslandskap lite längre in, alla verkar jobba oerhört effektivt. Smyger fram och frågar: -Do you speak english? Ett helt nollställt ansikte till svar. -stepping stone? (namnet på volontärprojektet)...ingen reaktion.
Jag går ut och ringer ett telefonnummer som fanns med i mailet. Han kan engelska!!! Till slut visar det sig att jag är på rätt ställe, ska bara ta hissen upp till våning 12. Hoppar in i hissen, med några asiater, går ur när de går ur. Nytt kontorslandskap!!! Ringer igen... fel våning, gick ut för tidigt! Sååå svettigt!
 
Ett femtiotal volontärer i alla åldrar och många olika ursprung, mest asiater några amerikaner, en australiensare, en engelsman...som frågar om han får sitta brevid mig...mycket trevlig....(Anders tror han stötte på mig, kan man hoppas?)
En genomgång om vad Stepping stone står för, vi får uppleva ett exempel på språklektion som vi kan ta med oss. Får lära oss ett, två, tre, hund, katt, höna, häst och att hälsa på filipinska. En halvtimma till att prova på att planera en lektion. Och sen är vi fullfjädrade lärare!!
 
Alla verkar oerhört självsäkra och känner att de har koll på läget. Bara jag som undrar, vilken nivå eleverna är på? hur gamla? Finns något pedagogiskt material?
Jag satte upp mig som assisterande lärare några torsdagar framöver. Corrinne grundare till Stepping stone ville ha mig som lärare till volontärerna, när hon fick höra min bakrund, nivån är väl inte jättehög kanske?
Ska bli spännande att få komma ut i riktiga kinesiska skolor, och så småningom kanske jag håller klasser själv för barnen. Deras engelskakunskaper är mycket små.
 
Nu kom tjejerna hem från skolan helt genomsvettiga, de gick hem idag! Tog en halvtimma cirka. Den tillförlitliga svenska termometern står på 40,2 grader!!
Tack alla trevliga vänner som lägger in kommentarer här till mig! Blir så glad, känns som jag har lite vänner i världen om nu inte några i Shanghai ännu.
 
Cecilia Larsson

Det låter som ni har det riktigt bra! Vilket äventyr!
Att undervisa i Kina trodde jag var vääääldigt seriöst. Tycker de ska vara glada på Stepping stone att du inte gav upp när du först bara hittade ett kontorslandskap... Bättre pedagog får de leta efter!
Kram
Cissi

Svar: Det var väldigt snällt sagt, jag kände mig ovanligt korkad faktiskt. De andra verkade ha full koll. Men det kanske är så att om man inget vet alls om undervisning så tror man kanske att man bara kan gå in och undervisa! Jag tror att de kinesiska lärarna är seriösa, men de är dåliga på engleska. Det är där vi volontärer ska komma in. Ska bil spännande att se en kinesisk skola från insidan.
Ann-Sofie Corneliusson

Maggan Kagebo Dahlgren

Jag tror precis som du Ann-Sofie, ju mer man vet o kan desto mer vet man hur mycket som finns att lära och därmed hur lite man kan. Det vet inte nybörjare, då är det lätt för dem att vara kaxig! Så roligt att du redan är igång o jobbar! Ta inte på dig för mycket i början, du måste ju hinna vara Real housewife of Shanghai också. Omställning o kulturkrock tar ju också energi. Kramiz - whish I vas there

Svar: Har satt upp mig på fyra tillfällen, fyra torsdagar i rad... inte mer.Kanske att jag sen i höst kan ta några tillfällen/ vecka. Utbränd kommer jag inte att bli här! Möjligen av för varm sol då....
Ann-Sofie Corneliusson

åsa

åh vad spännande det låter!

Svar: Ja, nästa torsdag ska jag vara med i en skola första gången, får berätta mer sen.Det roliga är faktiskt att få se en "riktig" vanlig kinesisk skola inifrån
Ann-Sofie Corneliusson

Johanna

Det här fixar du galant! Lycka till!

Svar: Tack, Johanna!!
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej! wow att du kastar dig ut i detta! Jag är impad! Skall bli kul följa din blogg!
Själva har vi pkt till Katalunien och köpt ett nytt kylskåp, allt väl tills vi upptäckte att det var för stort för dörröppningen! Ojdå! Mannen fick skruva av dörrarna innan det kom på plats! Allt gott till dej från Navata!

Svar: Hej!Är ni där nu på sommaren? Är inte v-kusten bäst i världen då? Jag saknar den sååå. kylskåpet var till huset i Navata eller?
Jättekul om du vill läsa ibland! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

anna-karin gunnarsson

Hej! Menar du att du skulle undervisa i engelska? Det låter hur som helst spännande.Det är ju kul att knyta kontakter också.

Svar: Ja, men nivån är: My name is.... my favourite colour is..... Jättespännande och roligt att se kinesisk skola på riktigt. men jag kan inte kalla mig engelskalärare sedan tyvärr.
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress