Ann-Sofie

På ikea och en Ayi!
Tisdag 2 juli, tredje dagen i denna varma stad, termometern i sovrummet står på 37,9 grader C och då är inte solen där! Det är en svensk mycket tillförlitlig termometer som vi tagit med oss. Visserligen är det inte över femtio grader som de har i Californien...men väldigt varmt är det!
Igår gjorde jag en tur till Ikea, hoppades lite att se någon svensk, eller västerlänning för den delen, nej bara kineser! De sover överallt visste ni det? På Ikea finns många ställen att sova på, sköna fotöljer, köksstolar, bänkar, golv och ja sängar. De ligger överallt och sover! Nästa gång jag åker dit ska jag ta kort så kan jag lägga ut här.
Jag handlade massor, fyra fullproppade blå ikeakassar och fyra växter. Man får inte ta med kärran ut här.... En vakt hjälpte mig att få kassarna på mig så jag kunde bära ut till bilen. Jag trodde han skulle hjälpa mig till bilen ;) Det var cirka 30 meter att gå till min gullige chaufför som kom till undsättning. Kan nämna att köttbullarna smakar samma som Ikea Kållered men moset har de glömt att krydda helt o hållet.
Nu är det så, lite pinsamt tycker jag men vi måste ha en Ayi. Ayi=hembiträde. En man i Anders ställning måste ge jobb till en Ayi! Hon var här idag Cho heter hon (typ) en gullig kvinna i 30-40 årsåldern. Vi hade en engelskspråkig kvinna i telefon som skulle tolka för oss. Inte helt lätt sätt att kommunicera på. Det blev bestämt att hon ska komma tisdagar och fredagar och städa, tvätta och stryka! Ibland kan vi även be henne om att laga mat. Hade varit roligt att få lära sig laga riktigt god äkta kinesisk mat. Vad jag ska göra vet vi ännu inte?
Vi hade köpt en ny damsugare igår, jag och Anders, som jag och Cho under svensk-kinesiska utrop fick ihop, sen var det ok och tummen upp. Klockan ett på fredag kommer hon.
I morgon kommer mina älskade flickor hit, oj vad gott det ska bli att ha dem här! Vill bara säga - flyg försiktigt!
Det är nog det som gör att det känns lite lättare idag, att Caroline och Frida kommer, men tufft är det i ett land så här annorlunda! 
Nu ska jag gå och simma några längder i poolen (stackars mig)!
På återhörande!
Madeleine Åberg

Vad härligt det är att se att ni är på plats, likväl som tjänaren (låter mycket hemskare än ayi och därför måsta jag skriva det). Säg till när du äter stekta larver! Stora kramar! Madeleine

Svar: Jag förstår och håller med :) har verkligen problem med "tjänare" av flera skäl men just här och nu mest med, vad ska jag göra då? kan jag tvätta mina underkläder själv? så får hon ta det andra?
Ann-Sofie Corneliusson

Maggan Kagebo Dahlgren

Hej Sweetie!
Såklart att du skall blogga.. Du skriver så härligt levande och lättläst. Kram Maggan

Svar: vad glad jag blir av ditt svar, vi får se ska försöka jobba på detta ett tag till i alla fall.Nu ska jag se till att få ringt dej på Skype i kväll, kram
Ann-Sofie Corneliusson

Maggan Kagebo Dahlgren

Åååååå va roligt!!
Kram Maggan

Ann-Sofi drama

Lyxhemmafru?? Kul o läsa det du skriver. =))

Svar: Tack, skoj om någon läser ibland. har du semester snart?
Ann-Sofie Corneliusson

Anne Lindgren

Kul det där med sovande människor på IKEA! Monica här berättade att visningsmöblerna på IKEA i Shanghai slits mest av alla IKEA:s visningsmöbler i världen. Ibland kunde hon se folk som hade picknick vid borden på köksavdelningen :-) Så om du vill ta seden dit du kommer, kan du ju packa picknickkorgen till nästa IKEA-besök :-) Kram /Anne

Svar: Tänkte inte på det, åt ju i restaurangen! kunde ju ha blivit så mycket billigare och bekvämare :)
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress