Ann-Sofie

Sveriges konsul i Shangahi, Victoria Li
I onsdags hade Svenska klubben coffee-morning med föreläsning. Victoria Li, Sveriges konsul här i Shanghai kom och berättade om konulatets arbete. Konulatet har många strängar på sin lyra, det var mycket spännande att lyssna på henne. Hon berättade på ett lättsamt och intressant sätt om sitt arbete och sin syn på Kina.
 
viktoria_li
 
Ett roligt litet projekt (det började som litet) som de  nyligen gjort var en tävling de lagt ut på Kinesiska facebook "Weibo".  Vad är skillnaden mellan Sverige och Schweiz? de tävlande får skicka in förslag och den som vinner får en resa för två till dessa båda länder. Det började med att de bad en tecknare rita en liten kort serie om skillnaderna  för att reda ut vissa missförstånd....isbjörnar finns inte i Schweiz, klockor görs inte så mycket i Sverige.....
Det här har blivit stort, på många ställen i världen vet man inte skillnaden...Australien har hört av sig, BBC ville ha en intervju med konsulatet, andra konsulat  runt om i världen har hört av sig och vill härma.
 
Hon berättade också om att man i  Kina är mycket intresserade av Sverige och Norden och hur vi tagit oss genom den ekonomiska krisen så bra. De är intresserade av vår välfärdspolitik, med äldreomsorg, förskolor sjukvård mm. Hon sa att vi i Sverige inte är ett så segregerat samhälle, klyftorna är inte så stora, det är en sak som gör oss framgångsrika!!!
 
Till en början satt jag där och kände mig stolt för att vara svensk, oj vad duktiga VI är!  Men sen tänker jag, att det som gjort oss så framgångsrika är ju det som jag känner att man just nu i Sverige håller på att rusta ned?! Segregationen har ökat i Sverige på senare år!!!
Kanske ska jag starta en politisk blogg!? Har rätt många åsikter..... vård, omsorg, skola....
Nej, inte just nu i alla fall.
 
Helgen var lugn, vi firade Anders som fyller här i veckan igår med chocolate chip cookies, presenter och sång....han blev nöjd.
 
Det är svårt att förstå att julen närmar sig när man fortfarande kan gå ut med bara en tröja extra på sig och solen värmer i ansiktet. Men jag måste till Ikea i helgen och köpa en adventsljusstake inför helgen. Och till blomstermarknaden i morrn för att köpa julblommor och dekorationer. Lite stämning måste vi ju skaffa oss.
Kram!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Susanne

Hej! Intressanta människor och möten du får var o varannan vecka!
Hälsa och krama födelsedagskillen från oss! Vi var och skulle fira en dubbelfemma som också heter Anders(!). Genom att cykla - upp - till ett hotell på en platå. Han o de andra gick det bra för men jag som är yngst fick ringa taxi! Men jag har nu läst på om uthållighetsträning/ diabetes och börjar förstå nu att mitt gamla ordspråk måste gälla även i framtiden: " 2 mil , då tar jag taxi! ") kul med en kortvecka i sydSpanien! Det är stora skillnader mellan regionerna och om man ska toucha politiken så behövs mångfalden för att alla skall må lite bättre! Om de som kan hjälper, om bara så lite i sin inställning kan alla må så mycket bättre! Love from. Navata

Svar: Två mil är låååångt, var stolt över det!!! Taxi är inte fel, särskilt inte här, sååå billigt.Jamenvisst, måste vi hjälpas åt och alla behövs! Ha de riktigt gott, kram
Ann-Sofie Corneliusson

Johanna

Sådana sunda politiska åsikter bör spridas så starta gärna en politisk blogg om du frågar mig! 😉 Hälsa födelsedags"barnet" från oss!
Kram

Svar: Tack! :) Ska jag!
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Så intressant föreläsning det verkar, jättespännande! Vi har grattat Anders på "fejan" hoppas att han läser det. Kram från oss i Mölnlycke

Svar: Han är inte ofta där...vet inte om han läst, men ska hälsa!Föredraget var mycket intressant
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress