Ann-Sofie

Swedish club of Shanghai
The Swedish club of Shanghai, de gör många trevliga, intressanta och bra saker. Det är en aktiv förening här i Shanghai. SWEA som finns på många andra platser runt om i världen är ju kännt. Här finns inte SWEA kanske får de inte plats? I alla fall tycker jag att Svenska klubben gör ett fantastiskt bra jobb, och dessutom är männen välkomna och man gör aktiviteter där alla kan vara med. SWEA riktar sig ju i första hand till kvinnor runt om i världen. Nuförtiden är det ju faktiskt så att i vissa fall är det mannen som är "medföljare" när någon får en utlandstjänstgöring. Lite eller inte så lite kanske...snedfördelning är det. Jag är för jämlighet ändå är jag "hemmafru" just nu. Känns ju hemskt att säga men jag tycker det är skönt att få ett "friår". Mittt i livet kunna vara ledig och göra det jag vill, Anders har ju inte den chansen direkt. Han skulle nog gilla att vara ledig och kunna ägna sig åt....kanske golfen? Nu är det som det är och jag tänker passa på att njuta av detta!!!
 
 
 
Jag njuter.....
 
Idag hade bokklubben i Svenska klubben möte. Vi hade inte haft möjlighet att bestämma och läsa bok tills idag, så vi såg en film och bestämde årets månadsböcker.
Filmen hette "Last train home", handlade alla de många kineser som lämnar sin fattiga landsbygd för att åka till staden och jobba, för där finns jobben. De lämnar sin familj, ofta sina små barn hos far eller morföräldrar för att arbeta och tjäna pengar till förnödenheter och barnens skolgång. De åker långt, och arbetar alla dagar i veckan, enda gången de får möjlighet att se sin familj är en gång om året, till det Kinesiska nyåret, då är de lediga några dagar och kan resa hem. Barnen växer upp utan att få någon som helst relation till sina föräldrar. Den största folkvandringen på jorden är just denna, vid kinesiska nyåret då människor ska resa för att träffa släkt o vänner.
Tänk att lämna dina barn som bebisar, låta dina föräldrar ta hand om dem och sen bara se dem en gång per år!!!
 
 
 
 
Vi grät, så Marita fick hämta en hel låda med näsdukar...Bra film. Fick perspektiv på min situation som jag ibland gnäller över....
Finns den i Sverige, se den! fantastisk film och sann! Särskilt ni som tänkt er hit.....
I morgon Mahjong, ska komma ihåg att ta kort så ni får se.
På fredag åker jag till Sverige!!!!
Kramar
 
 
 
 
 
 
Catarina Gustafsson

Tänk att inte få se sina barn växa upp, vilken sorg att inte ha andra val. Har varit tv program om liknande situation för föräldrar(mammor) från de Baltiska länderna som jobbar med RUT jobb i Sverige för att svenska föräldrar ska få kvalitetstid med sina barn. Hörs vi när du är i Sverige? Samma nummer som sist? Kram C

Svar: Ja, det gör vi samma nummer! 0706 360 270
Ann-Sofie Corneliusson

Maggan Kagebo Dahlgren

Tuff film, ska försöka hitta den. Välkommen till Sverige!

Svar: Tack!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress