Ann-Sofie

Ännu en fantaastisk promenad! En del bilder!
CEA, är en organiskation, Shangahi expat assosiation, som ordnar många event för oss expats här i Shanghai. Här är inte bara svenskar med utan många länder världen över är representerade. Du får vara med om du inte är född i Kina, enda kravet tror jag!?
Det är de som ordnar dessa guidade turer av olika slag, "gangsterturen" var en,"Lost and forgotten Shanghai" som jag gick idag en annan. Vi ska vara med på en kväll och prova viner är ytterliggare exempel på event. Längre fram i höst är det en Crystall ball, black tie är klädkoden. Då är Anders i Sverige...
 
 
Dagens promenad var lika eller faktiskt ännu mer spännande än den förra. Vår guide är från Shanghai uppvuxen här och kan berätta och visa oss "det äkta". Vi gick en tur i de allra äldsta kvarteren där de "vanliga" kineserna bor. Vi fick till och med komma in hos några, vår guide hade varit där innan och pratat med dem som bor där och frågat. Det kändes lite konstigt dock att komma en stor grupp västerlänningar och titta hur de bor......tänkte hur det skulle kännas om det kom en grupp turister hem till Mölnlycke med kameror och ville titta in i mitt hus....mitt i matlagningen!
 
Dessa delar är flera hundra år gamla, då var Shanghai bara en lite förort till Shongzou (tror det heter o stavs så) nu är det tvärtom.
 
 
Kök på högst en 1x1 m. Ett litet rum du går in i utifrån, sitter inte ihop med rummet de bor i. De måste gå ut för att laga mat, och jag tror knappt man kanstänga dörren när man är inne. Alltså står de mer eller mindre utomhus o lagar mat, året runt!.... Ser ut att bli kött till middag idag!  Kaklet ser nytt ut och diskbänken också! :)
 
 
Här är badrummet, även det utomhus. Måste bli kallt på vintern? Såg några som renoverade till nya riktigt fräscha helkaklade badrum. Men fortfarande, delar ofta flera familjer på dessa, och de är inte en del av lägenheten utan du måste gå ut för att ta dig hit.
Trots att det känns mycket fattigt, så är det hemtrevligt att gå här, alla vi möter ler så vänligt och ser glada ut.
Vi möter två äldre damer som sitter och tittar på livet och pratar samtidigt som de lyssnar på opera på en liten cd-spelare :)
 
 
De vill inte flytta, de vill bo här. Här har de sina vänner och sin familj, berättade guiden. Deras hus har en mycket gammal historia som de är stolta över.
 
 
Här spelas det mahjong, visst måste de ha de trevligt?!
Det är verkligen härligt att uppleva detta annorlunda land, men även om de har det materiellt sett på en helt annan nivå än oss, är jag inte säker på att vi svenskar eller andra västerlännigar är lyckligare, eller vad tror ni?
En lång dag, nu är jag trött, lite ont i huvet ocskå så God natt!!!
 
 
 
 
 
Maggan Kagebo Dahlgren

Jag är inte heller säker på att vi är lyckligare. Trots allt är vänner, sammanhållning, släktingar viktigare än prylar.

Svar: Så är det! :)
Ann-Sofie Corneliusson

Maria Björklund

Kul och intressant Ann-Sofi att följa och ta
del av dina upplevelser. Tack för att du delar
med dig! Kramar från Mia o Per

Svar: Tack för att du läser! Hälsa du med! Anders hälsar oxå!Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Maria S

Spännande att se! Tack

Monica Jacobsson

Ja, vad är lycka ? Den kommer ibland mitt i vardagen och man måste stanna upp för att få se den...Då känns den inifrån och ut...
som igår ( hade en semesterdag )när jag tog en höstpromenad på Amundön, solen bröt fram efter regn och löven lyste i olika färger mot ett siden blått hav...och jag hittade den sista vresrosen ..doften...
och vågtopparna som slog över skären...
en helt vanlig vardag i oktober...

Svar: Härligt du skriver! Amundön är så fint! Lycka är naturen på många sätt för mig. Jag saknar den här. Men nu i helgen ska vi åka till natur , sockertoppsberg och en båttur på floden...vete tusan va den hette nu, ska kolla det! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Ja det manar till eftertanke att ta del av andra människors vardagpå detta sätt. In i deras privata liv och det som är naturligt för dem. Du skriver så bra! Kram C

Svar: Tackar! Vill gärna visa er dessa kvarter när ni kommer! Vi kan ju inte gå in då förstås...Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress