Ann-Sofie

Luftindex 154 unhealthy!
 
Har skaffat en app på telefonen som talar om hur luften är idag här i Shangahi. Idag står det på 154 (enhet okänd?). Har egentligen ingen aning om vad det står för? Men det står unhealthy bredvid också.  Idag på morgonen var det 124, då stod det unhealthy for sensitive people bredvid.
Har hört någonstans att om det stiger över 30 i Göteborg så skulle skolor stängas. Det händer på vintern att det är uppe i närmare 20 hemma.... och då pratas den om inversion och jättedålig luft!  Vet inte om detta är sant? Ska försöka googla på det. Nån som vet? Ska det helst vara noll tro?
 
 
 
Det ser ganska disigt ut.... jag tror att luften varit rätt bra här sen vi kom...men skaffade appen idag. Kommer med uppdatering senare.
Det känns ju sådär, men vi bor ju inte här alltid, bara en period. Tänker mest på de små barnen. Känns bra att man inte röker också!
 
De säger att det blir fruktansvärt kallt här på vintern, 5-10 grader och fuktigt! Kan väl omöjligt vara värre än Göteborg på vintern? I alla fall börjar jag ställa in mig på att det ska bli kallt och det gör Kineserna också, det finns massor med fleecekläder att köpa, vadderade fleecepyamasar, inte snyggt men säkert mjukt och skönt att ha på sig.  Ska ta kort och visa er. Nu kan ni få se de fina tofflorna jag köpt till familjen....jag fryser så lätt i fötterna, de här är så sköna att ha på sig. 20 kr /st!
 
 
Lite söta eller hur? Nu kan vi tassa runt och smyga.
 
I morgon ska jag gå en guidad promenad igen "Lost and forgotten Shanghai" heter den. Får inte glömma kameran då!  Ska bli kul! 
Kram på er.
 
Maria S

Hej på dig! Vi befinner oss definitivt i samma upptäckar-fas! Och jag tror heller inte att vintern här kan vara värre än i Göteborg, eller vid Skåne-kusten, för den delen! Keep up the good work!

Svar: Hej! Visst är det spännande!? Jag ser att du har mindre barn med dig, det är något helt annnat att bo utomlands när barnen är små. Vi bodde två åt USA, det var härligt att ha mer tid för ungarna under den tiden. Hoppas det blir bra för era barn också, det verkar som många svenska familjer har det gott här. Din blogg är proffesionell? det är ditt jobb eller? Fin är den, ska följa den! Jag kan egentligen inte detta, men min gamla mamma vill läsa vad vi gör....:)
Ann-Sofie Corneliusson

Mimmi

Vilka söta tofflor!
Vi mötte snön i helgen när vi åkte från Stockholm.

Svar: Näää, det är inget vidare! Vi har 22 grader idag :) Nu får vi tillbaka det vi missade i sommras. Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Hej!
Det kan även komma snö i Shanghai, det hade vi första vintern. Vanligast är dock att det ligger runt +5, rå luft och blåsigt. Isoleringen och uppvärmningen i husen är ju inte som hemma så det känns mycket kallare.
//Monica

Svar: Hur länge är det så här?
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej! Vilka sööta tofflor! Billiga med! När jag köpte billiga luddtofflor låg de i en påse. När jag öppnade så hade det kommit in dieselångor i påsen så luddet var sååå diesel-luktande....fick slänga dem, direkt.
Nu är min man här och vi är också expats nu i ett halvår. Firade L igår 21e okt och idag har vi köpt några vinterblommande jasmin som vi ska roa oss med att plantera. Kramar!

Svar: Hälsa o gratulera i efterskott från oss!!!Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Hej! Normalt är det kallt från mitten av december till mitten av februari, men det finns undantag. 2012 var det kallt till mitten av mars, utan varma strödagar. Då klagade även de infödda shanghaineserna.
När vi var på vårt första besök i Shanghai på sportlovet hade vi runt 20 på dagarna.
//Monica

Svar: Hoppas på varm vinter i år!
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Tofflorna var jättesöta!

Svar: Eller hur! :)
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress