Ann-Sofie

Promenad i loppiskvarteren
Idag har vi promenerat låååångt. En härlig promenad i ett ljummet Shanghai. Jag tror att jag skrivit om det tidigare? att Göran Johansson (hur fräckt är det ;)?) tydligen ofta reser hit. Han handlar kinesiskt porslin i dessa loppisgränder som vi vandrat runt i idag. Underbara genuint kinesiska kvarter. Här kan man köpa ALLT! De som säljer lever här också. Tvätten hänger på gator och balkonger.
 
 
Gillar du vintage så har du kommit rätt! Intressant är att de säljer gamla resväskor, burkar, skåp ,posters mm som man ser i svenska inredningstidningar. Allt från jättefina saker till rent skräp också förstås.
 
 
Just här var inget jag ville köpa....Maos lilla röda? Kanske?
 
Anders sa till mig idag: -värst vad du rör dig naturligt här nu, du verkar van! Jag har ju följt med taitaidamerna runt och lärt mig ett och annat. Doushao qia´n? (vad kostar den?) Bu yau! (jag vill inte) Och siffrorna har jag nästan lärt mig....man kommer långt på det! Och när de förstår att man inte bara är turist så sänker de priserna direkt. Jag har en fördel jämfört med Anders, jag har tid att vara ute på gatorna och träna på den lilla kinesiska jag lärt mig. Anders måste ju jobba...stackarn :).
 
 
En snabb bild in i en gränd.
 
Idag har Fridas pojkvän David kommit, mycket trött. Men svenskt kaffe, ost och lite godis har gjort oss jätteglada! och att han är här förstås. Frida allra mest.
Nästa blogg kanske kommer att handla om lite jag lärt mig på min historia och kultur-kurs, den är sååå bra!.
Ha de!
 
 
 
 
 
lena Höijer

Hallå Ann-Sofie äntligen har jag lite tid att skriva dig ett par rader. Saknar dig fortfarande men nu känns det som du har bott in dig lite bättre. När man ser de fina bilderna från loppismarknaden o de mer genuina kvarteren så är det mer du! Nu är det inte så länge till vi ses har ändrat tiden till den 15:e istället. Har lovat lilla Thelma att få skriva lite på datorn så nu får jag sluta men ska försöka att skriva snart igen. Många kramar till dig från mig
Lena

Svar: Ja, börjar hitta lite sånt som jag gillar nu. Finns mycket glassigt mycket som är på ytan, men det äkta gillar jag ju mer. Jag ser jättemycket fram emot den 15e, ni måste berätta ALLT då! Jag har ju skrivit mail till dig, på jobbmailen, läser du denna mail oftare? Ses snart kram!!!
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej! I dom gränderna hade du nog inte fått med dej min man, han är sådär förtjust i såna marknader medans jag mycket gärna går och kollar, med blandad förtjusning, vad som finns! Oooo vilka hemskiteter vi såg i Chinatown i San Fransisco - de kanske hade importerat dem från dina kvarter?! Men det finns säkert vackra saker och du vet ju vilka färger du gillar!
Jag börjar landa här nu, hejar på bekantingar och igår fick jag vara med på ett bröllop! Jag hade träffat paret två gånger innan - men det var iallafall lite svenskblygt att faktiskt tacka ja till stående inbjudan, och ja, det blev en lyckad afton, på den tyska festen( ja alla var fr Tyskland!) med buffetmat i mängd och ett rockband under en palm, De spelade jättebra!

Svar: Vad var det för hemskigheter? Bilder? Vad kul att gå på ett tyskt bröllop, var det stor skillnad mot ett svenskt? Kramar
Ann-Sofie Corneliusson

Maggan Kagebo Dahlgren

Woaw, så häftigt!

Svar: Eller hur!?
Ann-Sofie Corneliusson

Madeleine Åberg

hej det är leona åberg är det kul i kina jag helsar lene och jenny. saknar dig. kram

Svar: Heeeeej Leona,!!!oj vad jag saknar dig och er alla!!! Vad glad jag blev att du skriver! det var nog det bästa inlägget jag fått här på min blogg. Jo lite kul är det och det är väldigt annorlunda. Kineser använder paraplyer när solen skiner för att inte få sol på sig, det ser kul ut. När de är törstiga dricker de VARMT vatten inte kallt. De ligger och sover överallt, på gatan, trottoaren i affärer, en låg inne i en telefon kiosk. Nu undrar jag jättemycket vad ni gör i skolan? Har ni något tema? Vad gör ni på idrotten? Hur är läseboken, bra? Jag blir jätteglad om du skriver igen och du får gärna be dina klasskompisar skriva också om de vill. Ni kan ju skriva till min mailadress, jag lovar att svara varje gång!!! Min mailadress är [email protected]. Men det vet nog din mamma. Massor av kramar och hälsa Lene o Jenny (o Robert) o alla barnen förstås. Bamsekram till dig Leona
Ann-Sofie Corneliusson

lena Höijer

ja skriv hellre på denna har alltid strul med jobbmailen
Kramar Lena

Svar: Helt ok, du behöver inte skriva :) Blir jätteglad av inägg på fb. Jag skrev ett mail till dig och ville bra veta att du fått det. Ta det lugnt! Jag gillar dig trots att du inte har koll på jobbmailen!!!! Nu ses vi snart o på riktigt denna gång! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress