Ann-Sofie

Vännerna har åkt....
Tomt blir det, lägenheten blir mycket större, rent av dubblet så stor :). Vi hade fyra gäster och vi bor vanligen fyra här, alltså dubbelt så många. Det är verkligen roligt att ha besök, att visa vännerna från Sverige hur vi har det här. Shanghai är numera en del av vårt liv, det känns bra att veta att några känner till den delen av oss när vi kommer hem. Det är lätt gjort att säga, -Så gör man i Kina, -Det såg vi i Kina, -I Shanghai kan man....Tänk om man blir tjatig? Tänk om de inte orkar höra på mitt eviga tjat?.....I Kina minsann!!! Kan hända att de som varit här vill lyssna?
Det är svårt det där att prata lagom. Jag vill vara en öppen människa som delar med mig av mig själv, utan att lämna ut mig alldeles. Att både kunna prata och att kunna lyssna är viktiga förmågor. Ibland säger man att tala är silver men lyssna är guld, jag tror att jag vill jämställa det lite mer. Det är inte kul att prata med någon som inte delar med sig tillbaka alls. Samtidigt som att inte få en syl i vädret kan vara frustrerande också. Dialog, ett ömsesidigt utbyte där alla kommer till tals och där alla känner sig lyssnade på kan vara en riktig kick!

Här på bloggen är det ju jag som kommer till tals mestadels, även om man får kommentera och några gör så....det uppskattas! Men å andra sidan tvingar jag ingen att lyssna (läsa), jag skriver bara till dig som vill :).
Det är kul att skriva, ibland glömmer jag bort mig och liksom bara häver ur mig det som kommer upp i huvudet, ibland planerar jag lite mer och tänker att det där måste jag ta upp och berätta för er om. Ibland skriver jag till dig och ibland skriver jag till dig,  men ganska ofta skriver jag nog till mitt framtida jag. Om några år när jag är hemma i Sverige igen kan jag sätta mig och läsa om min tid i Shanghai, undrar hur jag tänker om det då?
 
Just idag är en gråmulen dag och jag är lite förkyld. Jag har varit på min kurs i Feng Shui och lärt mig om hur man INTE ska ställa möblerna i vardagsrum och sovrum. Synd att vi inte får veta så mycket om hur man ska ställa dem!?
 
 
 
 
 Hon har många intressanta åsikter min lärare. Visste ni till exempel att alla bögar har svart hemma på tak eller väggar? Det visste inte jag? :). Ha inte för romantiskt i sovrummet!!! Då är risken stor att din man blir otrogen!! Många skåp ska man ha, då blir man rik! Samla gärna mynt i en vas i hallen, då blir du också rik! En vas att samla mynt ska jag skaffa, inte för att jag tror att jag blir rik, utan för att Anders lägger mynt överallt!!
 
 
 
Viola

Hej Ann-Sofie! Sitter här i trädgården. Stor som ett frimärke. Solen skiner, gräset är saftigt grönt och temperaturen ligger på 20 grader! En formidabel påskhelg ligger bakom oss och imorgon är vi tillbaka på jobbet! Vi lärare börjar med en studiedag kring Bornholmsmodellen. De två senaste dagarna har vi jobbat med vår trädgård och det känns härligt att rota i ogräset! Man är så skönt trött på kvällen. Vår dotter som har tusen järn i elden för jämnan, har tittat in på väg hem från stallet. Hon har ingen egen häst längre, men hjälper en väninna som har stall och ett stort antal hästar, 5 st, vilka Lina rider och städar boxar till! Tungt jobb, men hon är superstark! Hos oss fick hon en härlig lunch med kycklingfile', spenat, soltorkade tomater, vitlök och grädde! Till detta; matkorn. Testa receptet om du hittar ingredienserna! Supergott! Ha det gott Ann-Sofie! Kram

Svar: Hej!Härligt att ha en trädgård att sitta i, saknar min! Har naturabstinens. Men nu är biljett till Sverige bokad. Jag ska vara hemma nästan tre månader Vi har fått låna en sommarstuga i Pixbo.....nästan hemma :). Jag ser dina bilder på Fb, vovven är verkligen jättesöt!! Det är svårt att hitta ingredienser till det man vill laga, ibland finns det inne ibland inte, också svårt att veta vad det är i, kan inte läsa tecken... Ser fram emot färsk svensk potatis. Men passar på att äta annan god mat på restauranger o sitta på uteserveringar, det är inte heller fel!! Ha det bra själv! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Mimmi

Hej och glad påsk (fast nu är den nästan slut)!
Vi har haft förmånen att ha haft barn och barnbarn, flickvän, Åke, Maggan och Björn här över påsken. Jättekul, tycker vi också, att vara många. Dessutom har vädret varit underbart! Mycket utevistelse! Frukost, lunch och fika ute på terrassen...i april!
Gjort lite gardening (sått lite frön, klippt gräsmattan), och tvättat mattor, täcken och annat...nu när det varit torkväder.
I morgon skola igen. Undrar hur mycket svenska mina elever glömt över påsklovet. Måste köra repetition av allt vi lärt oss!
Må så gott!
Kramar

Svar: Detsamma, fast vi inte firat påsk alls egentligen. Vi var i Peking skärtorsdag o långfredag. Mycket finare nu än i vintras, men Shanghai är finare! Saknar min trädgård hemma att vara i men inte så mycket att arbeta i :) Vi såg en bild på Fb men Joel o en tjej....är det officiellt? Skoj! Mina barn på svenska skolan glömmer också svenskan..... Hälsa alla! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej! Glad Påsk! i efterskott!
Vi hade delat upp oss alldeles för första gången en påsk; L körde färja och festade i Hjuvik, E var med honom ibland men mest i Eriksberg, Daniel är hemma i nuförtiden i Kalmar och jag - jag åkte till italiens vackra land och har varit på MASSA vinprovningar; valpolicella heter området. Amarone efterrättsvin ( hur många r? Men det är bra skönt att komma hem, få hemmalagad varm mat till middag och njuta av våren; L nös oupphörligt i bilen, och vårt gräs är FRODIGT ( Vår gräsklippare har dött) tuplanerna är uppätna av rådjur som vanligt men påskliljor poppar upp överallt i det gröna gräset! Kramar från västkusten!

Svar: Detsamma! Påsken har vi helt glömt bort här....har ett litet ris på skänken med gula o gröna fjädrar i, som Katarina hade med sig. Italien!? Var? Gillar Italien och Amaronevin.Hemlagat är svårt här, idag får vi ayi-mat....det är ju hemlagat. Saknar hus, natur men INTE att klippa gräs! 11 juni kommer jag hem Anders 18, sedan får vi ses! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress