Ann-Sofie

Julstämning...
 
Nu har kylan kommit till Shanghai.  Förra veckan fyllde Anders år, på hans födelsedag satt vi ute och åt lunch i de mysiga kvarteren Tianzefang.  Igår smällde det till och blev gräsligt kallt, kylan känns extra kall här, beror det på luftfuktighet, eller vad? Ett nollgradigt rått Göteborg är kallt, men jag undrar om inte Shanghai slår till och med Göteborg? Man fryser liksom in i märgen, ni vet?  Shanghai ligger på samma breddgrad som Kairo och Los Angeles, kan någon förklara för mig varför det då är så här kallt!? Borde vara varmt året om tycker jag! Just nu är det 6 grader ute....
 
Juldekorationerna är spännande, många är de och fina kan de vara men märkliga....
Julfartyg, vad sägs?
 
 
 Det blir fint med alla lampor, som lyser upp. Även om vi befinner oss långt söderut så blir det mörkt tidigt på kvällen. Klockan fem är det mörkt. Det beror mycket på att landet bara har en tidzon, fast det nog borde vara tre, och vi som då är längst österut, här går solen upp väldigt tidigt men också ner väldigt tidigt.
 
 Är det en julgran?! I en bubbla!?  Gul och blå...Jag vet inte..... Dekorativt?  Kanske :)
 
 
Ska det möjligen föreställa en ren med två tomtar på?  Roligt och intressant är det att se dessa ovanliga (för mig) juldekorationer runt om i staden.
 
 
Men så, en alldeles vanlig, vacker julgran! Ingen liten heller :)

 
Sällan eller alldrig ser man något som är förstört, det får stå och vara fint. Hur hade det gått hemma i Sverige? Grafitti existerar knappt, finns visst en vägg någonstans där man kan spraymåla, men jag har aldrig sett minsta kladd ens i tunnelbanan!
 
Idag har jag min sista lektion i svenska för terminen, nästa onsdag är det avslutning med Luciatåg och pepparkakor. Så idag ska vi träna, på sånger och på att gå i tåget.
 
Vill ni ha en liten adventsdikt?
 
När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla människor glädjas
att fira få advent
 
När andra ljuset brinner
då är Lucia här
hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär
 
När tredje ljuset brinner
vi juleklappar syr
och alla bakar kakor
och har ett väldigt styr
 
När fjärde ljuset brinner
vi hämtar julegran
och alla människor  räknar:
dan före dan före dopparedan
 
Nu fick ni allt lite julkänsla i kroppen, va?
 
 
 
 
 
Maria Bäck

Hej hopp! Nu rusar dagarna fram!! Vilka dekorationer!?!? Det har bitit till här också, runt noll grader. Brr! Kommer ni hem över jul? Efter jul kommer det bara smälla till och sen är det dags för dig att resa hem. Lite blandade känslor kan jag tro. Om vi inte hörs före jul så får du/ni ha en god jul och gott nytt år. Stor kram

Svar: Hej Maria! Vi ska hem o fira jul med släkten, 19e kommer vi. Jag ska stanna till 10e januari så efter helgerna tittar jag nog in på skolan en sväng. Men innan hinner jag inte. Så ha en riktigt God Jul och Gott nytt du också!! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Härligt att julen nått ända till Shanghai, roliga bilder! Får kolsyra i kroppen av Shanghailängtan! Jag lägger min röst på att hög luftfuktighet gör den råa kylan. Välkomna hem!

Catarina G

Vilka härliga bilder på annorlunda juldekorationer. Gratta Anders i efterskott, vi hörs när ni kommer hem. Kram C

Svar: Det gör vi! kram
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress