Ann-Sofie

Orkar ni läsa detta? (Lååångt inlägg)
Nu är det helg, vädret är fantastiskt! Himlen blå, luften klar, 23 grader i skuggan....jag sitter på balkongen och skriver efter en skön promenad med dottern. Nu ska hon ge sig ut med vänner, skönt att det kommer nya för henne då de flesta från förra året åkt hem. Anders är på golfbanan, gott för honom, han sitter ju inne på kontoret hela dagarna, han behöver komma ut.
 
 
 
På en balkong i huset mitt emot sitter ett par coh äter lunch, tror jag. Kan det vara svenskar? Inte så många andra som sitter på sina balkonger och äter? Västerlänningar är det i alla fall det ser jag, tog ett foto i smyg....
 
 
Hör ni? Känner ni ? Att jag känner mig lite ensam? Det är skönt att vara ensam, jag har en bra bok :
 "Dimma över Darjeling" Mikael Bergstrand fortsättning på "Delhis vackraste händer" läs!!!
Det är liksom inte att jag inte gillar att vara ensam, det gör jag, jag känner mer att jag inte har ett val just nu, det gillar jag inte! Det är viktigt det där att känna att man styr, har koll, väljer.

Visst kan ni säga, du har ju valt, du hade kunnat be Anders vara hemma?! Ja, det är just det, inga val eller vägar kommer utan konsekvenser. Om det, så följer det, inte så sällan står man inför val som alla har dåliga konsekvenser på ett eller annat sätt. Ibland blir jag sååå trött på alla populistiska utrop. Du väljer själv! Du kan välja glädje i ditt liv! Du väljer framgång! Lättköpta sanningar enligt mig. Alla har inte samma möjlighet att välja! Nu tar jag i och är extrem, men det är sant. Andreas är ett mycket bra exempel, han kan inte välja själv, han är mycket beroende av andra människors val. Han kan inte ens välja att äta när han blir hungrig om ingen ger honom mat så får han vara hungrig. Jag är av den bestämda åsikten att man är BÅDE offer och aktör i sitt liv. Det är viktigt att jobba på att vara så mycket aktör du kan, men ibland får man lov att vara offer! Har man fått cancer är man ett offer för denna hemska sjukdom, man får lova att vara ledsen då! Det blir en hemsk människosyn om man menar att man väljer allt i sitt liv, att man liksom får skylla sig själv.  Det betyder inte att vi som har förmågan och kan, inte ska ta ansvar för våra liv och oss själva. Välja glädje!? Glädje är för mig en känsla som rädd, ledsen arg....det blir man ibland. Känslor får man ha, ska ha, ta vara på rent av. Ta vara på glädjen när den dyker upp! Du kan säkert hitta sätt platser eller människor som får dig glad, gå dit! gör det! umgås med dessa! Ibland blir man arg, ledsen också, det är ok, tryck inte undan det i någon förljugen kamp...(-jag väljer glädje)! Var arg eller ledsen en stund så blir du nog glad igen sedan? Trycker du undan o låtsas då kommer det som ångest, psykosomatiska besvär tror jag.
 
Nu tycker ni att jag ballade ur totalt!? Detta är tankar jag haft länge och skulle kunna skriva massor om. Det kanske räcker så här?
 
Idag alltså, känner jag mig just nu lite ensam, liiite ledsen kanske? Men det är ok. Jag ska läsa min bok kanske ta en promenad till sedan ska vi äta en god middag i kväll med trevliga vänner då kommer jag att vara glad igen. Det är kontrasterna i livet som gör att man lever, känner att man lever! Oj, vad jag lever här i Kina!!
 
 
 
Ännu en katt på vägen...
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 
Catarina G

Du har så rätt, man har vissa förutsättningar och vissa val. Det man kan göra är väl att försöka tänka klokt och se de valmöjligheter man faktiskt har samt göra det bästa av dem.Man kan väl vara både arg, ledsen,glad etc.samtidigt fast för olika saker. Hörde Kaj Pollac på föreläsning "att välja glädje" en gång, kändes väldigt tillgjort tyckte jag. Kram C

Svar: Ja, men eller hur?! Han är en av många med lättköpta enkla lösningar på stora mänskliga livsfrågor....filosofer har i tusentals år tänkt och så kommer några ibland med snabba fixlösningar, blir inte helt trovärdigt enligt mig. Livet är svårt, svårförståeligt och fullt med det vi inte vet.... Ibland kan det ju låta som man vet själv när man ifrågasätter, men det är det INTE fråga om! kram
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Ja, en balansgång mellan ytterligheter...konfucius kanske har något att tillägga ? Passa på och studera hans lära på plats...Sen har vi ju det där med livets hjul och den gyllene medelvägen...Hur man än gör har man rumpan bak...KRAM

Svar: Vem är du!? Konfucius handlar mycket om läraren, den äldre, mannen ,den "högre" smarte, som du ska lyssna till och göra som. vet inte säkert om jag gillar det? är lite för opstinat av mig. Men gyllene medelvägen livets hjul o rumpan bak håller jag med om :)
Ann-Sofie Corneliusson

Monica J

Two peeks ? Lite vimsig av tankegångar...

Svar: Vad menar du nu!? Monica?! :)
Ann-Sofie Corneliusson

Anette

Tycker du som jag att de gånger man känner sig ensam, så här ute i världen, så känner man sig mer ensam än vad man gör hemma i Sverige?
Oftast är ju livet som expat väldigt socialt, men stunderna när man är ensam finns och då kommer tankar och funderingar som man kanske annars inte har.
Som du skriver, det är kontrasterna som får en att känna att man lever.

Svar: Verkar som du har ett härligt liv i Bangkok!! Tittade in på din blogg! Kul med olika transportmedel! Ska läsa vidare där :) Tack för titten!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress