Ann-Sofie

Svansjön
Ska man behöva åka ända till Kina för att gå på en fotbollsmatch eller se en balettföreställning?
 
Jag har aldrig förr varit på varken det ena eller det andra. Koncert, teater, musikal, föreställningar av olika slag, rent av opera har jag varit på, älskar att uppleva. Men balett har jag aldrig sett förr!  (Ni som läser minns kanske mitt livs fotbollmatch i våras? Shanghai-Peking, Sverige vann!!!).
 
Nu har jag alltså varit på balett också!! Svansjön.
 
 
 
En mäktig upplevelse, det räcker nästan att gå bara för musiken. Dans är inget jag egentligen förstår mig på, men det är häftigt att se hur de kan utan ord med bara dans och musik berätta en berättelse så tydligt? För att inte tala om hur de behärskar sina kroppar! Vackert.
Dettta var en annorlunda Svansjön, alla svanar var män. Prinsen som borde bli förtjust i den rätta flickan faller för den manliga svanen. Alla faller visst för honom, även prinsens mamma....i slutet dör både prins o svan tyvärr.
Hon som spelar drottningen eller dansar drottningen, gillar jag. Hennes kroppsspråk är såå tydligt, fantastiskt, det är som hon pratar. Fast hon har ingen sympatisk roll, hon är hemsk mot sin son.
 
Vi hade en härlig kväll igår några Shanghaivänner och jag ...middag först och sedan balett. Ett mysigt gäng....och jag får vara med?! Drack vin till middagen så därför höll jag nästan på att dö innan jag i pausen kunde gå på toaletten. ;).
 
 
 
Koncerthus, fantastisk byggnad.
 
 
 
 
 
De är duktiga på design här, mycket smakfullt, tycker jag.
 
 
 
Ensemblen. Längst fram förstås: mamma drottningen,  i mitten svanen, till höger om honom prinsen. Prinsen har sjukhuskläder på sig, han blev galen och inlagd i slutet innan han dog.
 
Idag kommer Anders hem! Han sitter på flyget nu, stackarn, det är inte kul.
 
Ha en bra helg alla! Så hörs vi!
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Susanne

Hej! Vilket jättefint konserthus och va kul att du kommer ut på lite annorlunda grejer - ni kan ju få mer tid över- tid som hemma går till familje-evenemang och trädgårdsskötsel, byta däck etc.
Igår skrev du om hur det är att vara expat och din vän svarade direkt, det var lite annorlunda för mig som brukar öppna din blogg på morgonen och nästan alltid undra om jag skall bli den som svarar först i kommentatorsrutan!! Att Likea nåt först - det kallas Firstlikes lärde jag mig igår när jag körde till Kalmar och lyssnade på radio i 4 timmar. En tjej hade likeat USAS presidents blogg först och det var hon så stolt över!!! Inte så viktigt men du kan leta på FB om10 things som expats i Sverige uppmärksammar. Det var lite om hur långa personer det finns och hur många män som är ute med barnvagn och så vilka kalsonger som är poppis i Sverige. HAHAHA! Det finns kulturskillnader gällande ALLT!
Kram från( IKEA i) Kalmar soffköparna S o D

Svar: Här går man i kalsongerna på gatan, oftare pyjamas. Men det är kulturskillnad!!
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Ja det är kanske så att man ska till Kina för att se balett jag har i allafall aldrig varit på någon. Fantastisk byggnad och baletten verkade också häftig. Din vardag är så härligt annorlunda! Såg på tv från Kina, känns extra kul när man känner igen sig. Johanna och Fredrik pratar mycket om resan de skulle gärna åka igen!
Kram C

Svar: Vi kanske ska gå på balett när vi kommit hem igen?
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress