Ann-Sofie

Kultur-kurs för att åka hem
Jag har verkligen inget att skriva längre. Antingen har jag berättat det jag upplevt flera gånger innan och vill inte vara hur tjatig som helst. Jag gör inte så mycket nytt, gör bara om igen det jag gillar en sista gång. Åker till fabric market och syr upp kläder, antikmarknaden här strosar man bara runt o upplever atmosfären, äter lunch på trevliga goda restauranger....ni vill inte höra!! Jag är mest bara fokus på hemresa nu....jag befinner mig liksom redan i Sverige rent mentalt. Vädret har varit skönt några dagar med sol och över 20 grader. Tar med kaffekoppen till balkongen efter frukosten och dricker där, passar på att njuta av vår fantastiska utsikt. Men på balkongen tänker jag på min altan, där jag har skönare stolar att sitta på, himlen är blåare, luften renare, det blir bra att åka hem!!
Men det blir ledsamt och jobbigt också! Vi ska få kultur-kurs när vi åker hem!!? Behöver vi verkligen det? Man pratar om "hemskresan" att det visst är svårt att flytta utomlands till nytt land, annorlunda kultur, inga vänner eller socialt skyddsnät, men hem är värre!? Säger de.... Kanske beror det på att man ställer in sig på en tuff början när man flyttar ut? Innan man kommer in i det nya? t Att flytta hem tror man att det bara är in i det vanliga igen? Men är det inte bara så då? Vi har bara varit borta två år, det är en kort tid trots allt, jag tror det är värre när man varit ute länge? Vi har faktiskt kvar hus, arbete, vänner...liv kvar i Sverige. Det enda som kanske blir tufft, det är vardagen, den grå vardagen, men det blir nog kanske fram i höst som smällen kommer? Det känns som helt rätt tid att flytta hem på våren, då är Sverige vackrast och trevligast, vi får se hur oktober blir? Det gick ju bra sist, när vi flyttade hem från USA, minns inte att det var svårt alls, för mig eller Anders....för Caroline däremot var det tufft, hon hade blivit helamerikan. Det hade Frida också, men hon var tillräckligt liten att bara flytta på liksom. Ingen har under dessa två år blivit minsta lilla kinesisk,känner jag mig mycket säker på! (Det skulle vara Frida då)
Knallgul Ferarri
Också Ferarri!? Som jag sagt så många gånger förr....kontrasternas stad, det kommer jag att sakna!!! Kram
Margareta Kagebo Dahlgren

Det låter underbart härligt med 20 grader varmt, sol har vi haft här men kyligt, säger de! Jag har ju influensan och är så trött på att vara sjuk! Hade sett fram emot fyra dagars ledighet, jo pyttsan! Längtar efter friskheten nu, promenader, fika på stan och allt som hör ledighet till! Men det blir väl bättre tider för mig med! Ha det gott nu sista tiden, kram!

Svar: Krya på dig!!
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Glad Påsk! Var tid och sak har sina villkor o förutsättningar. Kommer du ihåg hur du kände är ni flyttade? In i det okända... Nu ska ni tillbaka ini det kända.. Vardagen, det vanliga och känna mening i det, kanske är det hemskresan? Jag tycker att du skriver bra även nu och läser gärna! Och tänk vilka bra reseberättelser du har där som minnen, kram Cat

Susanne

Hej! Jo du har alltid nåt att skriva till oss om! Och vilka fina bilder du lyckats föra över i varje blogg!
Här i Påsk har vi haft sol och mildare vindar kommer in. Tiden går fortare i Sverige, och så måste man ha koll på den!
Många ungdomar läser kinesiska i grundskoan rapporterar de på nyheterna, det är fjärde främmande språk !
E är på väg ombord Wallenius till Kina nu, o hon kommer till Shanghai 12 timmar till nån kaj - ert hembagage kanske skeppas ut med "Mignon" sen!?
Ha gott självförtoende för ditt goda arbete med din blogg! Vi väntar er med öppna armar,köraste, men vi kommer sakna din blogg!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress