Ann-Sofie

Det börjar dra ihop sig....
Bara några månader kvar av vårt äventyr i fjärran östern. Inte utan att jag blir lite sentimental. Vi har haft en fantastisk tid här i Shanghai, en upplevelse för livet! Nya bekantskaper som vi nu måste börja ta farväl av. En vardag som aldrig blivit helt vardag. Jag ska göra allt jag kan för att suga ut det mesta och bästa av den sista tiden. Samtidigt ser jag fram emot att komma hem i vår, till familj, vänner, hus, båt, frisk luft, rent vatten....
 
Vad kommer jag att sakna mest?
- Att gå ut på gatan och uppleva ett äventyr varje dag.
- Pulsen, livet
- Maten, riktig kinesisk mat, ingenstans kan de tillaga grönsaker som här!
-Alla restauranger, variationen.
- Tiden, ledig tid att ägna åt bara det jag vill.
- Vi har inga måsten här, inget hus att se efter, städa, klippa gräs, skotta snö. Inga sociala måsten heller, varje helg är som en semester.
- Att känna sig lite rik är inte fel, det är billigt att shoppa för oss här.
- Chaufför, han kan köra oss dit vi vill och vi kan ta ett glas vin båda två.
-Klimatet och ljuset. Höst vinter och mörker har vi för mycket av hemma. (Luften förtar lite av detta dock).
-Att träffa nya spännande människor ofta.
 
Mycket kommer jag att sakna, annat har jag saknat här. Frågan är, om man får en oro i blodet? Och vill ut igen?
Någon annanstans!?
 
Gick nästan rakt in i några köttbitar idag.... Av någon underlig anledning blir man liksom glad av att se sånt här, det känns så genuint, äkta.
 
 
Där hänger de på tork...mitt i trafiken.
 
Men jag har ett problem!!!  Vad ska jag ha med mig hem?
 

 
Vaser? Möbler? Kläder? Får ju inte glömma eller missa att köpa något!? Gillar ni denna vasen? Blir den fräck hemma i Sverige eller är den för kinesisk? Man blir liksom blind och vet till slut inte vad man tycker om...
 
 
 
Vad tycker ni om denna lilla byrå? !800:-. Den kan man väl ställa nästan var som helst med något fint på?
Finns så mycket fint att köpa men jag vill ju inte inreda hela huset i Kinesisk stil...   
 
                                                                                                                                                   
 
Den här lampan köpte jag idag, den större till höger, den andra mindre hade jag innan, det är en ljuslykta där man kan hälla doftolja i, i kragen. 
 
Tänkte bara meddela att jag från och med nu inte kommer att länka mitt blogginlägg till Facebbook mer. Ni som vill läsa hittar hit ändå. Titta gärna in ibland, jag ska försöka att skriva lite oftare än som blivit fallet ett tag. Jag tänkte verkligen dokumentera ända till jag är hemma igen. Biljett är inte bokad ännu, men mitten, slutet april, då avslutas detta kapitel i mitt liv, med både tårar och glädje....som det ju faktiskt varit hela vägen...
Ha en bra dag alla!!
 
 
 
 
 
Ulrica

Den röda byrån är jättesnygg! Det är väl inget fel i att inreda hemmet fullt ut i kinesisk stil a'la dig😉 vi ser fram emot att få tillbaka dig på jobbet. Hur fick det med er båt i stormen, var det den som en annan båt vält på?
Kram Ulrica

Svar: Vår båt välte, ja! En båt välte på vår som välte ytterligare en....verkar som inga större skador som tur är och vi är försäkrade! Helt Kinesstil blir det inte, men en del...Tack, ska bli kul att komma tillbaka, rätt tid på året att komma! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Brysselkakan

Kan meddela att även om man trivs att vara tillbaka i sitt hemland så finns den där längtan ut igen, nya äventyr, bort från allt ordentligt och lagom. Men man överlever!

Marita

Ta hem allt du gillar man måste inte ha allt framme samtidigt eller så kan man ge bort om det absolut inte passar. Förstår det sorgliga.. Har inte kommit över det än..

Viola

jag tycker att den svarta vasen överst är riktigt fräck! Tänk att äventyret snart är slut! Lyckliga du som har fått prova på det och dessutom få bo i en så läcker stad som Shanghai! Jag bodde där bara en vecka och hann inte med så mycket, men blev helt betagen! Otroligt vilken miljö! Samtidigt är det otäckt med föroreningarna... Vad gör vi med vår stackars jord? Hur ska det gå? Hur länge till klarar den sig/ vi oss? Har ni varit på restaurang Jean Charles på Tvärgatan till The Bond än? Det är den häftigaste jag varit på och dessutom med den absoluta toppmaten! Kolla även in toaletten! 👍 Ha det gott resten av tiden! Kram Viola

Svar: Ska köpa den vasen :)Vi har varit på en restaurang, på en tvärgata till The Bund, men jättegod mat och speciell toa...kanske har den bytt namn? Lost heaven heter det där vi varit. Jo, föroreningarna är verkligen oroande. Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina

Kul att du skriver igen! Fortsätt att njuta av tiden som är kvar o tänk på oss som fått ta del av ditt äventyr via bloggen.. Tusen tack!! Nej vardagslivet kan nog te sig lite tråkigt i jämförelse men det går väl upp ner det med. Trevliga semestrar kan pigga upp då. Båtsemester och gärna andra resor kanske nåt att se framemot. Å ett EGET hem att ordna med, den vackra vasen skulle passa bra! Kram C

Svar: Jag köper nog den vasen då...båtsemester ser vi verkligen fram emot!!
Ann-Sofie Corneliusson

Mimmi

Tänk vad tiden gått fort! Redan planering för hemfärd!
Den lilla byrån är jättefin och kan säkert få en plats i ert hus.

Anonym

Hej! du har en fin färgskala där! Passar bra till skåpet i rött ni har köpt!

Mitt förra svar funkade inte för datorn trodde jag var en robot, inte så himla noga: Varning! Jag laddade ner en app med Mahjong- patience-spel, och det var väldigt beroendeframkallande! Man skall se två likadana spelpjäser ( Blommor kan vara olika :,) ) rensa ett spelbord med "par" och så blir man sittande!!! Det var himla bra på dina Mahjongpjäser att det stod "normala" siffror på eller gjorde det inte det? tag med mahjongspelet hem! Längtar efter dej!

Susanne

Kram från Anonym Susanne J

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress