Ann-Sofie

Bilder att minnas.....
Vilken tur att vi åkte ner till The Bund innan jul. Dagarna innan vi skulle åka hem o fira jul, tändes för första gången den nya höga byggnaden. Spektakulär, verkligen! Men sedan dess har vi inte sett den lysa så? Kanske gjorde den det under Kinesiska nyåret? Men då var vi inte hemmma heller.
Jag är glad att jag hann se den! Igår var fantastiskt väder, 22 grader varmt, sol och bra luft. Jag tog en promenad i gränderna kring Antikmarkanden för att fota lite. Dessa gränder är snart borta för gott, de river och snart ska byggas nytt. Vad? Lyxiga compound eller exclusiva shoppingmall? Synd att man inte oftare sparar och renoverar istället, för självklart är det så att här ska ingen bo. Förändring måste till!
Visserligen ser det charmigt ut? Men varken du eller jag skulle ju vilja bo där.....Vi vill ha badrum, kök inne i huset, och rinnande varmt vatten, åtminstone på vintern. På sommaren, på semestern bor vi gärna mer primitivt. Jag vet inte hur ni tänker....men när jag kommer hem efter fyra veckors segling på semestern så äääälskar jag min varma jämnt spolande stora dusch. Ärligt den duschen är en av de saker jag kommer att uppskatta när jag kommer hem. Jo vi har dusch här, snyggt kaklat badrum...badkar också, men när jag står i duschen om någon spolar på toa samtidigt, försvinner nästan allt vatten. Så innan jag går in i duschen har jag numera som vana att informera alla hemma. -Jag går o duschar nu!
Nu ska hela rasket rivas, nu ska hela rasket bort....Ni ser, det är sorgligt, men förändring måste till.
De har ofta både kallt o fuktigt inomhus, ingen centralvärme här inte. Därför kan man ofta så här års se inte bara tvätt utan täcken som hängs ut att torka och värmas i vårsolen. Ett pittoreskt inslag i stadsbilden är det.
Mahjonggänget spelar igen! ofta ser man männen sitta på trottoarerna och spela brädspel, kort eller mahjong, idag var det tjejernas tur, härligt! Snabbt går det när de spelar, skulle inte hunnit med kan jag säga, de spelar också efter mycket mer avancerade regler än vi och om mycket högre belopp! Idag månadslunch med Svenska klubben, indiskt blir det, ska bli gott! Måste gå! Kram
Margareta Kagebo Dahlgren

Woaw så häftigt att se det lysa i världens högsta hus, Shanghai tower! (Eller är den tvåa? Jag får olika bud då jag googlar!) Tack för alla fina bilder hoppas de bygger något vettigt på platsen för renovering/ombyggnad!

Svar: Högsta huset är i Dubai, men jag tror att man kan komma högre upp i detta när det är klart, högsta punkten i skrapan i Dubai, dit kan man inte komma....vet inte om det är bara en stolpe eller nåt?
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Vilka kontraster Kina erbjuder, både till vårt svenska liv men även från plats till plats inom landet. Det känns fantastiskt att vi tack vare er fått egna upplevelse!!! Kul att du tar dig tid att skriva lite till, längtar efter din blogg, alltid lika intressant.Kram C

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress