Ann-Sofie

Nytt om kineser!
Vet ni vad som finns under varje säte i bussarna här i Shangahi? En hink! I fall man blir kissenödig... praktiskt!
Mycket är annorlunda här, men det är svårt att beskriva. Ganska snabbt ändå, vänjer man sig och det annorlunda blir vardag. Kissa på bussen inför de övriga resenärerna är väl fortfarande inget som kommer helt naturligt.
 
Har haft en trevlig helg. Fridas pojkvän David, kom i lördags för att stanna hos oss i tre veckor. Frida är lycklig!
 
På lördag kväll gick vi till Abbey Road, jag och Anders. En pub i närheten, där Svenska klubben har träff varje lördag. Den så kallade "lördagsdrinken" Vi var sex svenskar där denna lördag! Vi träffade ett par som bor i samma compound som vi, huset mitt emot. Mannen jobbar på Ikea och frun är "dependent" som jag. Vi ska ses på lunch i morgon tisdag hon och jag, hon ska visa mig allt hon kan....nåja det går väl ganska fort...de kom hit i januari. Tydligen åker de hem snart på ett antal veckor, men en liten kontakt är knuten!
 
Efter lördagsdrinken åt vi middag tillsammans alla sex svenskar, på en äkta kinesrestaurang i Yunan-stil. Mat som kommer från de södra delarna av Kina med inslag av Burma, Vietnam och Tibet. Mer smakrik än det lokala köket, fantastiskt gott! På nästa pub, helt brevid vårt hus, tog vi sen en drink till och lyssnade på liveband som spelade bra 80-tals rock. Duktiga musiker, men intressant med kinesisk-engelska till kända engelska låtar.
 
Igår söndag planerade vi museumbesök, som tydligen alla Shanghaineser också planerat. Vi tog tunnelbanan till Peoples park, det var premiär för Anders och mig. Det kostar 4 kr att åka hur långt som helst, det är frächt och aircondition där nere, snäppet bättre än Västtrafik. Tunnelbanan här är som vilken tunnelbana i världen som helst, och det är skyltat på engelska överallt, den lär vi använda fler gånger.
 
När vi kom till Shanghai museum ringlade kön lång utanför entren. I den 42-gradiga värmen valde vi då att inte stå där, vi tog en starbucks och drack en icetea istället. 
 
 
 
När vi svalnat av något kom vi på att fakemarket kanske kunde vara något? vi kunde ju inte bara åka hem nu.
Det första vi ser när vi kommer dit är den här skylten:
 
 
 
 
Visst är det kul? 
En stor inomhusmarknad är det, med hur mycket fakeprodukter som helst. Mest väskor, mobiltillbehör, kläder, skor. Det sägs att allt inte är fake, mycket är äkta. Vet inte om det stämmer. Vi handlade inget (inget!) men nu vet vi vad som finns där och vi lär återkomma.
 
 
Blir ni köpsugna? Såg många västerlänningar som frossade i shopping.
 
Måste bara berätta att jag hittat en kanonbra matbutik helt nära, som är fräsch, luktar gott, de har produkter jag känner igen, äntligen kan vi handla mat och äta hemma! 
De mest självklara saker är ibland en lyx!
Vi hörs!
 
Maggan Kagebo Dahlgren

En lyckad dag verkar det som? Men vem tömmer kisshinkarna?!?!

Jennie Lubek

Kanske det blir ditt kall att införa kisshinkar på bussarna här i Sverige när ni återvänder?;)

Svar: Tror inte det :)
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej! Men jösses om hinkarna!
Ullaredskylten var ju kul! Lite shopping sitter väl inte helt fel ibland!
Bra att ni börjar hitta andra svenskar i närheten och hoppas ni blir vänner!
Rapport från oss: makrillfiske check, tumlare check(!) , räkmacka Hönöklåva check, Liseberg ( Björn Skifs allsång Lotta på Liseberg!❤🎶❤) check! En bra dag, alltså kan ni kolla på tv4play hos er? Vi kunde nog inte det i Spamien tyvärr. Åhhh Björn Skifs!!!❤

Svar: Vi kan se tv4play ibland...när nätet vill. Kan vi se er då?Tumlare! Var?
Ann-Sofie Corneliusson

Ida Ryberg

Det är samma för mig i Indonesien nu. Jag är hemma hos mamma o vill bara vara hemma. Jag är inte på semester även om jag är på ett land dit åker folk som vill sila o bada. Det jag gör hemma hos mamma är i stort sätt bara sova äta städa o prata med mamma. Vi har inte hinkar på bussarna i Indonesien...;-)

Svar: Nej, jag tror inte Kina är likt något annat land i världen! :)Är hela familjen kvar i Indonesien? Eller bara du? När kommer ni hem?
Då får du lite svalka! Kram Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Pernilla klang

Fint att läsa om din vardag. Den kommer o bli bättre o bättre. Hoppas det blir bra på tisdagslunchen - kram på dig

Svar: Har bokat manikyr o pedikyr på fredag, gåt åt rätt håll!Men har ju hört om sommaren hemma inte utan att jag längtat ut på sjön, ni måste ha haft det underbart i år!? Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress