Ann-Sofie

Min kinesfröken
Sitter och väntar på att min kinesfröken ska komma och träna kinesiska med mig....rätt ofta glömmer hon bort vilken dag det är eller vilken tid vi bestämt. Så jag vet inte om hon kommer. En gång ringde hon och sa: -Sorry, I can´t come, yesterday I was drunk. Hon är mycket ärlig :) Undrar vad man skulle säga på jobbet hemma om jag ringde in och sa, jag kan inte komma i dag för igår var jag full! :)? Hon är jättegullig, faktiskt. Jag gillar Gloria (hennes engelska namn) hon är den enda kines jag lär känna lite grand. Hon berättar många intressanta saker för oss, ofta har hon med sig något kinesgodis att smaka på. Det händer att det är gott, men ofta är det mycket konstigt. Kakor med röda bönor-röra i, eller sist hade hon med sig några salta kex med något grönt på, smakade som alger eller fisk. Jag har ju visat bilder på insekter, skorpinjoner för er, de flesta äter nog inte detta. Men de äter många märkliga saker, för mig märkliga i alla fall....  Det finns restauranger här i Shanghai som serverar orm, de har ormarna levande i akvarium, kommer och visar upp ormen vid bordet, levande innan de tillagar den. En shot med ormgift och alkohol av något slag får man till att börja med. Jag känner svenskar som varit på sådana restauranger....tror inte jag ska gå.
 
 
 
Här sitter vi jag och Gloria, hon kommer två gånger i veckan och övar med mig. Det är kul, men det roligaste är nog att prata annat än kinesiska. Hon frågar oss mycket om vad vi tycker och tänker om Kina så då kan vi ställa frågor också. Hon gillar att tjejerna är med ibland, gillar att prata med dem, testa dem på deras kinesiska. Ibland hjälper hon oss att skriva brev till vår ayi. Det är kul att lite lära känna någon som faktiskt är härifrån och lever här. Annars umgås jag ju mest med andra svenskar. Hon kom! Vi tränade på att beställa biljetter, boka tid, månader, dagar och klockan idag. Nu, läggdags!
Zaijian! (hej då, eller vi ses!)
 
 
 
 
Viola Johansson

Jättespännande att läsa din berättelse! Har ju varit i Shanghai men vi turistade!

Svar: Tack :)
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Så fin du är i håret, jättefin! Kul och spännande med andra kulturer!

Svar: Nyklippt :).....tyckte själv att det blev lite för kort, men Tack!!!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress