Ann-Sofie

Ofta sitter vi och jämför.....
Av någon underlig anledning kommer vi ofta fram till att Sverige trots allt är bäst! :).
 
När vi bodde i USA så hade vi det väldigt bra. Jag fick en chans att vara hemma med barnen en period som annars inte hade varit möjligt. Vi boddde ju helt underbart i "vårt" gamla, stora hus. Det var sommar från slutet på mars fram till in i november ibland. De amerikanare som vi träffade och lärde känna var/är så väldigt lättsamma och utåtriktade.
 
USA är ett lätt land att leva i......om man har pengar vill säga. (Eller ett företag i ryggen).
När vi kom hem tyckte vi att svenskar var ganska oartiga, nästan otrevliga. Vi hälsar inte på någon vi inte känner, ber inte om ursäkt om vi knuffar eller rent av trampar på någon....Amerikanarna säger - exuse me, bara de passerar och - How are you today? så fort man kommer in i en affär. I början, när vi bodde där, kunde jag ibland hamna i någon konstig monolog om hur jag mådde just idag....innan jag förstod att det var en hälsningsfras och ingen egentligen var intresserad av min hälsa.
 
USA är landet av frihet.....men ofta tyckte jag att det inte stämmde. Vi kanske har många lagar i Sverige, men i USA har de definitivt fler regler. Du får inte beträda den gräsmattan, eller sitta var du vill och ta en banan. En banan äter man i "foodarea", inte på din handduk vid poolen!!!! Barn får inte klättra eller leka fritt som våra barn, allt är farligt. Våld är helt ok (åtminstone på tv) men redan små bebisar måste ha baddräkt, inte visa något naket!
 
Kina då? Här finns hur många lagar som helst, men ingen följer dem....utom de som har stränga straff förstås.... Våld är helt ok (på tv) och små barn har ofta "öppna" byxor så att de kan kissa eller annat när det behövs utan att behöva skynda av med byxorna....bara att huka sig :). Här hälsar man inte i onödan eller ber om ursäkt heller för den delen, man är bara mycket naturlig. Finns inget hyckleri känns det som! Det är äkta....kan kännas lite opolerat dock. Vädret just här  i Shanghai påminner om  vädret Philadelphia sommar mycket stor del av året.
 
I Sverige är vi liksom mitt emellan..... Inte hycklande trevliga men inte inte heller så opolerade, lagom? Lite kort sommar, men den bästa när den väl är!
 
Nu är det ju mycket viktigt att tillägga att i alla länder, Sverige, USA och Kina (plus övriga också gissar jag?) finns både skitstövlar och vråltrevliga människor!!! Det mesta handlar om individen, men visst finns det något som ändå är landstypiskt? Får man säga så? Eller är det politiskt inkorrekt? I alla fall har jag en känsla av att varje land kanske också varje stad, samhälle har sin särprägel.
 
Vi funderar mycket kring det här och pratar ofta om dessa skillnader och likheter, jag tycker det är spännande! Det är nog en stor del av behållningen av att bo utomlands, just att få uppleva dessa skillnader. Men som sagt jag uppskattar Sverige mer nu. Hur blir det när jag kommer hem?
 
Nu måste vi få in lite bilder i inlägget, ska vi ta några från Vietnamn då? Tycker ni?
 
 
 
Jag och Anders i Co Chi-tunnlarna, trångt och jobbigt att ta sig fram. Tänk att här levde de under kriget, militärer, familjer. Vi ser glada ut, men det är för att vi äntligen är ute. Att se detta var mest skrämmande och upprörande.
 
 
Detta är en fiskebåt!!!! En rund...som en badbalja....guppar den fram på vattnet. De har endast EN paddel att både ta sig fram och styra med. Fattar ni? Är ju helt omöjligt, de borde ju bara snurra runt runt. Men vi såg dem, ta sig fram och fort också. Varför välja denna formen? rund? Jag var mycket imponerad och förvånad måste jag säga. Någon som sett liknande?
 
 
Här ser ni, in real life en "fiskegubbe"!!!
 
 
Happy new year!!! Gissa vilken sång som sjöngs på slutet av kvällen? Jo just Happy new year av ABBA....då blir man lite stolt att vara svensk.....trots att jag inte heter varken Andersson eller Ulveus i efternamn.
Om en vecka får vi besök!!!! Våra grannar  från Mölnlycke kommer, ska bli såååå kul.
Kram
 
Anonym

Tänk vilken erfarenhetsbank du har byggt upp från två så olika världar, Kina och USA. Vilka motpoler, men du ser säkert likheter också. Vi människor har mycket gemensamt, men visst påverkar land regler o miljö. Jag har inte sett några tvålkoppar att ro i, hemma i Värmland fanns bara ekor och de var inte runda! Lyckodraget de som kommer och hälsar på er nu! Kram

Svar: Ja, visst är det kul att det kommer trevliga människor hit! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Tänk så många olika sätt som kan var alldeles normala när man är van vid det och alldeles otroliga för den ovane. Visst är det det som är spännande med resor. Se, möta och uppleva dessa olikheter som oftast utvecklats efter de livsvillkor människor har eller har haft. Kram C

Svar: Visst är det! Så ofta jag tänker att mitt/vårt sätt är det rätta och det bästa Man är ganska fast i sitt invanda sätt att tänka.
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Vilka äventyr ni får vara med om!! Kram
//Cissi

Svar: Ja, fantastiskt :) Kul att du läser!!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress