Ann-Sofie

Dragon boat festival... men inte jag! + En selfie :)

Dragon Boat Festival – 端午节(Duān wǔ jié)

 Idag (måndagen 2 juni) är det tid att fira 端午节(Duān wǔ jié), eller Dragon Boat Festival som vi kanske känner till den som. Högtiden firas till minne av ämbetsmannen och poeten Qū Yuáns (屈原) liv och död.

dragon boat   

Enligt legenden var Qū Yuán  en mycket omtyckt och folklig ämbetsman i kungariket Chu och gjorde vad han kunde för att städa upp bland de ofta korrupta ämbetsmännen samtidigt som han försökte förhindra staten Qins maktutbredning. På grund av sin popularitet blev Qū Yuán  mycket fruktad bland de andra ämbetsmännen som gjorde allt för att förstöra relationen mellan Qū Yuán  och kejsaren. Qū Yuán anklagades för förräderi och tvingades därefter att gå i exil. När Qū Yuán senare fick veta hur kungariket Chu blivit besegrat och övertagits av Qin blev han så bestört att han tog sitt eget liv genom att kasta sig i floden Milou. När byborna förstod detta tog fiskarna genast sina båtar ut på floden för att försöka rädda Qū Yuán. På vägen ut i floden slog de i trummor för att skrämma bort fiskarna och kastade ris och Zongzi (粽子, Zònɡzi ) i vattnet för att fiskarna skulle äta dessa och inte äta Qū Yuáns kropp.

zongzi

Enligt legenden hittades dock aldrig Qū Yuáns kropp, så alltsedan dess har det traditionella sättet att fira Dragon Boat Festival på varit att på årsdagen, den 5 maj enligt den kinesiska lundarkalendern, anordna drakbåtstävlingar och äta den lövinlindade, pyramidformade ”risdumplingen” Zongzi  i Qū Yuáns ära.

Måste erkänna att jag inte sett något av detta eller firat alls idag....Inte ätit några risdumplings heller. :)

Jag har varit hos frisören idag. Man känner sig alldeles väldigt ompysslad när man går till frisören här. Ofta är det två som hjälps åt, dessutom går det mycket fortare.

 

Två söta unga pojkar grejar med tanten. Till höger Jason, Svenskarnas favorit!! (jag frågade och fick lägga ut bild på bloggen). Vet inte vad den andre killen heter, men fantastiskt duktig på att massera huvudet var han, när han tvättade mitt hår. Jag somnade nästan

 
 
Hur ska det gå!? Ser hopplöst ut!
(Ser ni mitt fina mobilskal?)
 
 
Resultat! kan jag åka hem till Sverige nu? Önskar jag kunde det här med retuschering, ta bort rynkor o blänk :)
Är inte varken van eller bra på att ta selfies...men är det något kineserna är bra på så är det  just det. Får väl ta seden dit man kommer? Anne! Läser du? Ser du att jag tittar in i kameran nu i alla fall? Man lär så länge man lever.
 
 
 
johanna

Du glömde den "obligatoriska" putmunnen men annars var bilden perfekt! Ha ha! Fin frisyr! Ska bli kul å se er snart.
Kram

Svar: Hahaha, har mycket kvar att lära.
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Så fin bild på dig. Du är jättefin i håret!

Svar: Tackar, tackar :)
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress