Ann-Sofie

Vad är god smak?
Jag är inte inredningsdesigner eller konstnär, men jag tror jag hittat höjden av dålig smak, i alla fall i svenska mått mätt....
 
 
Skulle ni vilja ha denna vackra lampa i ert vardagsrum....någon?
 
 
 
Eller denna? Det lyser upp rummet bra tror jag :)
 
Finns marknader här för allt, blomstermarknad, gardinmarknad, tygmarknad, pärlmarknad, matmarknader förstås, fakemarknad, det finns säkert fler, jag kan ju inte så mycket här än. En dag i förra veckan åkte vi till gardinmarknaden. Gardinmarknaden är stor som Nordstan i Gbg skulle jag gissa, stort!
Här finns  tyger.....billigt, Fina tyger. Och de kan sy upp det du vill. Många syr upp gardiner förstås, hissgardiner ska jag sy upp innan vi flyttar hem till Sverige igen. På tygmarknaden syr de upp kläder, kostymer, klänningar, skinnjackor till priser som är mycket mycket överkommliga. Det enda jag hittills har beställt är fina linneservietter, 12 st 150 kr!!
 
På övervåningen säljer de även annat än tyger, till exempel lampor....eller vad det kallas?
 
 
 
Praktisk och användbar dekoration.......
 
 
Eller varför inte en alldeles underbar balklänning?!
Det finns så mycket att upptäcka och se och förundras över, ibland är jag helt slut av intryck. Men det är skoj att gå runt och titta.
 
Programmet börjar bli späckat, svårt att välja mellan alla trevliga aktiviter som dyker upp.  På tisdag har jag anmält mig till en ny promenad liknande "gangsterwalk". Den här heter "Lost and forgotten Shnanghai," En guidad promenad i de allra äldsta kvarteren i Shnaghai. Får inte glömma kameran då.
 
I morgon är andra gången på min kurs i historia och cultur, den ska handla om nittonhundratalet, opiumkrigen, Japanernas invasion och revolutionen 1911. Ska bli intressant....Jag lär mig så mycket nytt!!!
Får se om jag hinner skriva i morrn, annars får ni ha en bra helg allesamman! Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Monica Jacobsson

Allt lyser upp i det stundande vintermörkret ! Idag har vi haft häxor som spexat i skogarna runt Skinnefjäll, allt gick bra i ett lätt duggande regn.. .
Låter spännande med de gamla delarna, vilket rike KIna alltid varit...Exotiskt och annorlunda...
Ha det gott !

Svar: Jag såg bilder på häxorna i skogen, underbart! Det är verkligen mycket som är annorlunda och spännande att fåuppleva. Tack för att du kommemnterar här ibland blir så glad varje gång någon gör det. Många gör aldrig det! Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Kitschigt värre! Nej nån sån vill vi inte köpa med oss hem. Däremot skulle det vara kul att gå någon guidad tur när vi kommer. Hälsningar från ett Sverige där hösten går med stora steg, kram C.

Svar: Vill ni inte?!:) Ska hålla ögonen öppna för promenader som denna när det närmar sig! Kommer en tidning från något som heter CEA 1/mån där man kan anmäla sig till dessa.Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Maggan Kagebo Dahlgren

Helt otroliga skapelser, så extrema så de nästan blir häftiga. I alla fall att se på, inget för vår nordiskat svala designstil kanske men helt underbara att se på. Trevlig helg, på mån-tis blir det Chalmers med kursen " Naturvetenskap o teknik i förskolan" sååå kul!!

Svar: Jag vet! Såna kurser brukar vara såååå inspirerande!
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Jag har sytt upp lakan i bomullssatäng, jättesköna och underlakanen är långa så att de inte åker upp. Jag köpte också mönstrade sidentyger för 20yuan metern. Min kompis sydde upp stolsdynor i Marimekko mönstrat tyg.
Behöver ni nya dynor till båten? Ta mått och sy upp.
Kläder har jag däremot i stort sett bara sytt upp på skräddarmarknaden, Shanghai South Bund Soft Spinning Material Market på LuJiaBang rd.
//Monica

Svar: Det var skräddarmarknaden jag var på idag, beställde en kavaj, lär ju gå tillbaka!Kanske gardiner till båten....
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress