Ann-Sofie

Det snöar i Shangahi!!!
Idag är verkligen en riktigt tråkig söndag.....det till och med snögloppar. På min termometer står det tre grader, kan det snöa då? Känns som mycket Göteborgskt väder, eller västkustskt.....säg efter mig : västkustskt, västkustskt många konsonanter är det!  Vi försöker lära människor vi möter med annat språk än svenska som modersmål att säga västkustskt. Inte många klarar det kan jag säga :)
 
 
 
 
Om ni tittar noga på bilden, ser ni snöflingor, det är inte skräp på linsen.
 
Denna veckan började annars våren här i Kina, man brukar ju kalla nyårsfirandet, springfestival. Hur kan det då bli så här?! Kanske är det lite typiskt vårväder? Vet inte hur många första maj och valborg man stått ute o frusit. För länge sen (när jag var ung, strax efter Finska vinterkriget) skulle man ha vita jeans och vårjacka på sig just på valborgsmässoafton. Absolut inte en dag innan! Hur många gånger stod man inte där och frös något fruktansvärt? Och snöade gjorde det också!!! Fast det var vår....
 
Tänk så länge sedan det var så. Nu får man ju ha vilken färg som helst på sig, vilken tid på året det än är! Man kan till och med ha svart på sig mitt i sommaren, fruktansvärt, eller hur? Men det verkar som just detta med färger och kläder lever kvar lite här i Kina. Min kinesfröken var så förvånad när jag hade en rosa topp på mig, mitt i vintern! Skulle min mamma aldrig ha, sa hon.....Men varför jämförde hon mig med sin mamma?
 
Det enda vi gjort idag var en tur till Carrefour, stort varuhus. Mat för veckan inköpt!
 
I kväll ska vi titta på gårdagens melodifestival. Vi måste ju ladda ner och titta dagen efter, funkar inte så bra att strömma. Det är lite skönt att kunna titta på svensk tv ibland. Man känner sig nog mer svensk när man bor utomlands än när man bor hemma. Det känns som man hör till där. Här hör man definitivt inte till!! När man är och bor hemma känns det inte alltid som man hör till heller, man kan känna sig lite utanför på något sätt (om man är den typen, kanske?). Men när vi sitter här i Kina och tittar på svenska melodifestivalen, då känner man sig väldigt svensk och DÄR uppe i norr, DÄR hör vi hemma!!!
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anne

Västkustskt är banne mig svårare att säga än östgötskt, även om det inte heller är så lätt. Väderbeskrivningen stämmer in på hur det är här nu. lite sol var det igår, men idag grått trist igen. Men det är ok, man är ju förberedd... Däremot om våren förväntas komma, blir man väl besviken. Hur det än är ska jag ta en promenad nu! Kram till er, hörs snart! /anne

Svar: Jädrigt svårt att säga är det :) Har du fått mitt mail? inbjudningsbrev, pass o visum? Allt funkar inte här....
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Ja det där vädret verkade bekant. Johanna och jag var i Grebbestad och tittade på klänningar igår. Översvämmning på hamnplan och snålblåst, snön hade smält bort. Dåligt väder på sommaren är trots allt bättre än dåligt väder på vintern. Värmländskt är också lättare att säga!! Kram C

Svar: Dåligt väder är nästan alltid tråkigt, men ibland kan det vara skönt att få lov att vara bara inne o slappa! Sommar eller vinter. Hur går det har i fått visum än ?
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Undrar om det har snöat riktigt rejält nån gång i Shanghai? Får väl googla på det. Har tid nu när jag ligger i 39,3 graders feber!

Svar: Krya på dig!! Det händer att snön lägger sig och det blir kaos....men ovanligt. Idag ingen snö!
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Det var jag som skrev ovan!

Channal

Ser ut som vädret här i Sverige! Hörde talgoxen när jag hämtade tidningen i morse. Ett första vårtecken :-)

Överlägset bäst var Sigrid 7 år på mello i lördags!

Kram Anna

Svar: Du skulle se nu, snön vräker ner! Hur ska det gå? de har inga plogbilar här....Håller med, Sigrid var så bra :)
Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Channal

Då är det säkrast att du stannar inomhus! Här regnar allt snö bort istället. Så skönt!

Ha en bra dag där borta! Anna

Svar: Tack detsamma! :)
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Brrr! Tur vi inte ska besöka er i snöglopp! I somras sa ni att bäst tid att besöka Shanghai var i början av året, men jag tror hösten är väl så bra! Men vad tror ni om As födelsedag i slutet av november? skeppet Götheborg kanske är i farvatten nära er då också, den som lever får se.
Kramis!

Svar: Det tror jag blir jättebra!! Hösten är nog faktiskt snäppet bättre säger de här. Till Anders födelsedag blir väl kanon...han fyller ju jämt (55). Kan vi fira!! Om Ellie o Göteborg kommer blir det ju toppen. Anders bror, Kjell o Mimmi ska komma till höstlovet, första veckan i november, så då krockar inte det! Men vi ses väl i sommar?Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress