Ann-Sofie

Lite regningt även här.....
Idag har varit en lite grådaskig och regnig dag men ganska skön temperatur faktiskt. Det som är skönt är ljuset. Det är så sanslöst mörkt i Sverige så här års,  det känns som man befinner sig i en grotta....när vi landade här blev vi som bländade just utkomna ur grottan....
 
Annars har dagen inneburit bokklubbsmöte och en vända till IKEA.
 
På bokklubben pratade vi idag om boken "Grymhet" av Birgitta Lindqvist. Herman Lindqvist fru. Ett citat:
 
"Den lärde mannen Zeng levde omoraliskt. Han var ond mot de svaga, orättvis mot de ödmjuka och otacksam mot de som hjälpte honom.
Han dör Helvetets demoner tar honom till fånga. De doppar honom i kokande olja, spetsar honom på en skog av skarpa svärd. De tvingar honom att dricka flytande metall: allt de guld o silver han förslösat.
men det räcker inte. Härskaren i Helvetet dömer honom till det strängaste straffet: Zeng ska återfödas i en kvinnas kropp."
 Ur kinesiska sagosamlingen Liao Zhai)
Visst är det bra?
 
 
Bilden här föreställer skor till en kinesisk kvinna med snörda fötter. Det handlar en del om det i boken, en intressant och sorglig detalj i Kinas historia som inte lever kvar som tur är.
 
Borde komma med någon litterärt snygg kommentar här....men har ingen:)  boken var bra riktigt bra, beskriver Kina i både nutid o dåtid på ett  härligt sätt tyckte jag. Pernilla tyckte det var lite platt att hon kunde skrivit fylligare. Jag är dålig på att vara kritisk, tror jag ? är ofta positivt inställd, har svårt att se det som kanske fattas? kanske har Pernilla rätt? Något fattas, men lättläst och mysig var boken, väl värd att läsas enligt mig. (Detta var dagens boktips).
 
På IKEA köpte jag två tallrikar, två glas, två sett med lakan,  fyra handdukar mm vi får snart gäster och jag hade för lite....har bara sex av allt här trodde det skulle räcka? Nu kan gästerna komma!
I kväll ska mina tjejer ut o fira att de är klara med första terminen och klarat proven!!! Grattis!
 
Vi hörs!!
 
 
 
 
Margareta Kagebo Dahlgren

Kul att ni läser böcker om Kina. Det verkar superspännande. Själv har jag inte tid att läsa just, men snart är kursen klar!
Hälsa och gratta tjejerna!

Svar:
Ann-Sofie Corneliusson

Catarina G

Tur att de snörda fötternas tid är förbi, vilken hemsk sed. Boktipset kanske kan vara något... Hälsa och gratulera tjejerna. Har varit och gjort nya pass idag så nu börjar förberedelserna även här. Kram C

Svar: Skicka oss alla personnummer och passummer tillsammans med ankomst och avresedatum, på mailen så ska vi skicka ett invitationletter till er!!!
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress