Ann-Sofie

Så här gör jag...
Godmiddag alla kära vänner!!! o alla som jag känner....eller åtminstone ni som läser :).
Nu har jag lärt mig at hitta ganska bra i denna 23 miljoners stad, inte illa? Tar mig fram med T-banan, taxi, promenerar mycket och ibland förstås vår bil med chaufför, har inte blivit mycket med cykeln tyvärr. Den är för liten för mig, obekväm helt enkelt.
 
Tunnelbanan är enkel när jag vet vart jag ska och helst det som ligger längs linje två, som är den linje som går nära oss. Det är en bra linje att bo nära, många viktiga shoppingställen ligger längs den :).
Att åka taxi är också bra, mycket billigt och lättvindigt om man har en adress. Man bör ha en adress nedskriven på kinesiska, det är svårt att säga den, ofta förstår taxichauffören inte hur mycket du än försöker säga det på kinesiska. De förstår helt enkelt inte min kinesiska? Visst är det konstigt?
Jag kan säga min adress hem nu och det funkar för det mesta....  Wo qu Fuxing lu, Hua shan lu de lukou = Jag ska till Fuxing road Hua shan road korsningen.
 
Annars har många visitkort här som man låter trycka upp, här står adressen både på engelska och på Kinesiska. Så delar man ut till sina vänner, så hittar vi hem till varandra. Är man på en restaurang eller affär eller museum eller vad som....där man känner -Hit vill jag tillbaka, ja då tar man ett visitkort som man kan använda att visa sin chaufför eller taxiförare nästa gång.
 
Svenska klubben och SEA (Shanghai expat assosiation) mfl skriver för det mesta på sina hemsidor adresser ,om man vill vara med på något event, både på engelska och kinesiska. Då tar jag ett foto på adressen med min telefon och kan visa till den som ska köra mig.
 
Det finns också en app för Shanghai som heter HI-Shanghai, där kan man skriva ett namn på ett hotell, restaurang, butik söka på det sedan vrider man på telefonen och där står på kinesiska, -kan du ta mig till....
Så här ser det ut på min telefondisplay när jag vill åka till Spinn. För övrigt en fantastisk keramikverkastad/affär där man bara kan gå och titta....sååå fina saker.
 
 
 
 
Nedan vårt fina visitkort, ser ni draken som utgör bakrunden? Mitt namn står först, Anders har ju visitkort på jobbet, jag har aldrig haft några förr och tyckte därför det var rättvist!?
De som kommer och hälsar på oss får ett, så att de kan hitta tillbaka till oss om de mot all förmodan skulle gå bort sig..
 
 
 
Ja, det var lite om transporter. Lite lättare är det allt hemma, där jag bara går ut till bilen och själv kör dit jag vill. Här måste det planeras lite mer.
Nu ska jag planera lite för morgondagens svenskalektion sedan lite övning i kinesiska, har lektion i kväll.
Ha det gott alla! Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Catarina G

Hej du verkar klara dig riktigt bra och hittar sätt att komunicera även om det inte alltid är talat språk! Imponerande! Flott visitkort också.Har mailat våra uppgifter till er inför resan. Ha det så bra i Vietnam, kram C

Svar: Ska vi :)Svarade dig! Vi behöver ALLA era namn!! Ska skicka ett brev snarast till er. Kram
Ann-Sofie Corneliusson

Susanne

Hej, va duktig du är! Och jag postade just idag ett kort tiller, till Mölnlycke med världens text Eftersändes på! Jag tycker det verkar helsvårt, då är ju catalanska rena barnleken, de har ju inte ens å,ä,ö, bara dubbel-L.
Häromkvällen drog jag med min väninna på en musikunderhållning i vår by, i smaband med valet de hade om att de vill alternativt vill inte rösta i november om Cataluniens självständighet: två kvinnor och två män sjöng fina sånger från musicalernas värld oc gissa vad de avslutade med? En maffig variant av Freddie mercury/ Montserrat caballees Barcelona! 😄👍i lilla byn, världens drag!
Idag är vi tre L, E och jag i Gbg och vi fick nycklarna till lägenheten på Eriksberg! Kramar från Svedala,

Svar: Vad trevligt ni har! catalanska är inte lätt heller :)Ska vi få kort från er? spännande :) Hoppas Rigmor skickar vidare hon får vår eftersända post...Lägenhet på Eriksberg, ska Ellie bo där? Hälsa alla kram
Ann-Sofie Corneliusson

Margareta Kagebo Dahlgren

Du är riktigt proffsig Shanghai-bo tycker jag!

Svar: Det är tur att det finns svenskar här som villigt lär ut :)
Ann-Sofie Corneliusson

Anonym

Tips:
Du får ju även en massa visitkort på olika marknader. Till slut kan det bli så många att man inte längre har koll vad man har köpt var. Skriv då på kortet att där köpte jag den väskan, där är de bra på att sy kavajer etc. Vi har sprat de viktigaste visitkorten, Mikael åker ju då och då till Shanghai (kom hem i söndags kväll).

Svar: Jotack, har lärt mig detta :) Snart kommer Anne!!!
Ann-Sofie Corneliusson

Monica T

Missade namnet :-)

leonor broberg

coolt! :D det är coolt där

Frida

tufft!

Fröken Grön

Oj så spännande! :D Smart med korten! :D

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress