Ann-Sofie

Urban planning museum
Mysig dag med museumbesök. Urban planning museum, här finns Shanghai uppbyggt i miniatyr, så man kan gå runt och titta, få en överblick över staden. Sedan kan man flyga helikopter  (tredimensionell film) över staden animerat mycket snyggt  riktigt sevärt!
 
 
Vi bor på andra sidan floden, långt bort alltså härifrån sett. Men vi ser de högsta husen från vårt vardagsrumsfönster. Roligt att gå o titta nu när man varit här ett tag och känner till en del platser, gator o byggnader.
 
 
De hade en särskild utställning som hette "Just a kiss" en fotoutställning av kyssar från tidigt 1900-tal fram till idag. Soldater som kommer hem från kriget o kysser sin fru eller fästmö, barn som pussas, mamma eller pappa pussar barnet som börjar första dagen i skolan... romanstiskt värre ibland. Underbara bilder, en del.
 
 
 
Soldat som kommit tillbaka från kriget, 1945. jag blev nästan tårögd när jag såg den.
 
 
 
Filmmotiv, vilken film var detta?
 
 
Kineser i Paris? Bilden var riktigt snygg, men det röda paraplyet som kontrast till allt det vita!
 
Det var fyra svenskor med på bilderna, Greta Garbo, Ingrid Bergman, Liv Ullman (svensk eller norsk?) Och Anita Ekberg, inte illa!? Vi är snygga i Sverige. Faktum är, jag måste berätta! Förra veckan åkte mahjonggänget iväg för att titta på lampor och möbler. Vi kommer in i en snygg designaffär där ägarna är amerikaner. Hon kommer fram till oss o frågar, -Var är ni ifrån ? -Sverige, svarar vi. -Jag tänkte det, så många snygga människor på en gång....-Eller hur!? sa vi. :)
 
 
 
Liten bön före maten ?
Kinesisk lunch på Grandmothers, jättegott! 47:- proppmätt.
 
En härlig dag helt enkelt!
Ha de!
 
 
 
 
 
 
 
Catarina

Va häftigt att se stan så från ovan! Måste var kul att känna igen sig och kunna orientera sig tom jag känner igen mig tror jag. The Bund, Pearl Tower och floden med pråmarna, å sen går ju Nanjin Road där.. Kyssarna representerar säkert många livsöden. Ni vackra svenskar ser ut att må gott!! Här har vi haft en härlig vinterdag, solen var uppe till kvart över fyra! Kram C

Margareta Kagebo Dahlgren

Woaw så maffigt att se staden som miniatyr. Såg detta på you tube innan jag besökte dig i Shanghai. Men men man kan ju inte hinna allt! Kram!

Susanne

Hej!
Klart man vill fortsätta följa dej! Du skickar så fina bilder! Jag förstår att du gillade det fotot med Eiffeltornet och det röda paraplyt! Liknade fotona på The Bund och solfjäderdansarna OCH er tavla med tjejen och paraplyet!
Är i Göteborg.
Det är....jobbigt med parkeringsautomater och omläggningar i trafiken men solsken och underbart att träffa E!
Ska ni till Sanya nu snart? jag såg att seglarna börjar anlända! Enjoy!
Tack för Mahjongbilden från förra bloggen, jag uppskattat den textade versione: att det står N eller W på vindarna, jag har problem med att avläsa texknen i mitt lilla patience-spel för de är inte " textade" varianter. Skall visa när vi ses!

Malin Nordin

Hej,
Intressant och roligt att läsa hur du har det i Shanghai. Jag, min man och 14- årige son ska flytta till Shanghai i juni.
Ha det gott!

Svar: Lycka till! Ni kommer att få en fantastisk tid!Ann-Sofie
Ann-Sofie Corneliusson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress